우리나라 수상운송업은 서비스 수출산업으로 수입과 수출의 비중이 높아 타 국가 산업과의 연계가 높은 산업이다. 이러한 수상운송업의 해외의존도와 위상에 대한 연구는 수상운송업 지원을 위한 정책결정 등에 중요한 기초자료가 된다. 본 연구에서는 2000년부터 2014년까지의 국제산업연관표에서 우리나라 수상운송업의 투입-산출계수, 생산유발효과, 전·후방연쇄효과를 통해 국내·외 경제적 파급효과를 분석하였다. 분석결과 2000년부터 2014년까지 기타국가(ROW)의 투입과 수요 비중이 증가하면서 수입과 수출 다변화가 이루어 진 것을 확인하였다. 배분구조 상에서 우리나라 산업의 산출계수는 매우 낮은 수준으로, 국내 산업과 거래관계 확대가 필요하다. 부가가치율이 계속해서 하락하는 대신 우리나라 산업에 의한 투입 비중은 증가하였지만, 생산유발효과는 국내 보다 국외로 더욱 많이 증가하였다. 서비스산업 임에도 후방연쇄효과가 컸으며, 후방연쇄효과는 15개 주요 국가 중 8위, 전방연쇄효과는 15위로 주요 국가 대비 영향력이 낮은 것으로 분석되었다.Since Water transport industry has the highly relevant with other countries, the analysis of relationships with other countries gives an important data for decision making. In this study, we analyzed Inter-national economic effects through Input-Output coefficient, Production-inducement effect, and Inter-industry linkage effect from 2000 to 2014 with World Input-Output table. As a result, the proportion of Rest of World increased in both input and output structures, it means that the diversification of import and export was increased. While the value added ratio continuously decreased, the intermediate inputs by S. Korean industries increased. However the production-inducement effect to S. Korean industries is less than to other countries. Although it was the service industry, the backward linkage effect is higher than the forward linkage effect. The backward linkage effect is 8th of 15 major countries. And the forward linkage effect is 15th. it is analyzed to be less influential than major countries.