라스트마일(Last Mile)은 운영의 효율성, 안정성, 신속성과 만족성을 기반으로 새로운 비즈니스모델을 구축하는 초기 단계이며 다른 분야와의 연결성 추구와 신속한 서비스 반응을 위한 무인자동화 창고와 친환경 무인운송시스템이 핵심역량이다. 라스트마일은 이용자의 편의성 중심으로 다른 산업과 융합되어 지속적으로 진화하여 다양한 물류서비스를 제공한다. 결국, 라스트마일은 차별화된 물류서비스 제공과 핵심 경쟁력 강화를 위하여 시장선점과 빅데이터로 최적화하며 친환경 운송시스템으로 비즈니스모델을 개발하여야 한다. 라스트마일의 창고풀필먼트는 물류서비스와 비용의 상충적 관계로 전략적 선택과 무인창고는 운영관리, 증강현실, 무선전력전송기술, 실내 위치기반 서비스, 하드웨어 개발 등, 화물유형 및 물류창고의 다양화는 라스트마일의 기회이며 고도화에 대한 중요성으로 해석되며 라스트마일의 비즈니스모델 개발에 적극적 대응이 요구된다.Last Mile is destroying existing logistics business models and building new ones based on operational efficiency, stability, speed, and satisfaction. The unmanned transportation system at the warehouse is essential for connectivity and to effectively communicate with other fields. It is focused on convenience and provides various services. First, Last Mile optimizes with market preoccupation and big data to provide differentiated logistics services and strengthen core competitiveness. Second, Last Mile should develop models with eco-friendly transportation systems. Logistics and shipper companies must therefore adapt to such changes. This study analyzed the evaluation factors Last Mile’s convergence trend technology, business model attributes, warehouse fullfillment, logistics network prediction type, and logistics network platform. The results showed that Last Mile’s warehouse fullfillment was the highest. Hence, an active response to the Last Mile business model creation is required.