지그프리드 크라카우어(Siegfried Kracauer, 1889-1966)는 흔히 영화학자 내지 사회학자로 일컬어진다. 하지만 크라카우어는 젊은 시절부터 새로운 철학적 사유 방법과 비평적 글쓰기의 길을 모색한 철학자였다. 그런데 크라카우어를 독자적인 철학자로서 적절히 이해하려면, 반드시 그의 사유를 지속적으로 움직여 온 두 가지 모티브에 주목해야 한다. 그것은 현대 자본주의 세계를 현실성 상실과 이념적 공허의 시대로 진단하는 모티브와 일상적인 ‘표면적’ 문화현상들을 실존적이며 신학적으로 구제하려는 모티브이다. 본고는 이를 확인하고 분석하기 위해, 초기의 주요 에세이들, 키에르케고어 인간학의 수용 방식, 그리고 철학적 주저 『탐정소설』을 집중적으로 살펴보았다.
크라카우어는 키에르케고어의 실존적 자유의 인간학을 독자적인 방식으로 수용한다. 즉 그는 키에르케고어의 인간학을 역사적 유물론과 신학적 구제의 관점에서 ‘역사적 실존의 인간학’으로 재전유한다. 특히 그는 이편과 저편, 세속적 세계와 초월적 영역 사이에서 긴장하고 있는 주체의 존재 상황에 초점을 맞춘다. 그리고 크라카우어는 이러한 인간학적 구상에 입각하여 예술의 기원과 목표에 대한 독특한 실존적 미학을 제시한다. 그는 예술에 대한 이론적 성찰이 예술작품의 근저에 놓여있는 주체의 실존적 긴장을 파악해야 하며, 나아가 예술작품에서 긴장이 해소되는 방식을 역사철학적으로 해명하고 구제해야 한다고 역설한다. 역사철학적 구제비평의 시도를 대중문학 장르에 적용한 저작이 바로 『탐정소설』이다.Siegfried Kracauer(1889-1966) is often referred to as theorist of cinematography or sociologist. He was, however, a genuine philosopher from a young age who explored new ways of thinking and critical writing. But to properly understand Kracauer as an original philosopher, one must pay attention to two motifs that have constantly moved his thinking. It is the motive for diagnosing the modern capitalist world as an era of de-realization of reality and ideological emptiness, and the motive to existentially and theologically save ‘surface’ cultural phenomena. In order to confirm and analyze this, this paper has focused on his early major essays, his unique appropriation of philosophical anthropology of Kierkegaard, and his philosophical main-work Detective Novel(1925/71).
Kracauer appropriates Kierkegaard's anthropology of existential freedom in his own way. In other words, he transforms Kierkegaard's anthropology to ‘anthropology of historical existence’ in terms of historical materialism and theological redemption. In particular, he focuses on the existence of the tensioned subject between this life and eternity, the secular world and the transcendental realm. Based on this anthropological concept, Kracauer presents an unique existential aesthetics of the origin and goal of art. He emphasizes that the theoretical reflection on the art must grasp the existential tension of the subject underlying the work of art, and furthermore, it must be historically and philosophically explained and rescued the way the tension is resolved in the work of art. The impressive result of applying this historical and philosophical criticism to the genre of popular literature is the Detective Novel.