본 연구는 한국어 학습자의 숙달도에 따른 표현 문형 사용 양상을 살피는 데 목적을 두었다. 이를 위하여 KSL 환경의 한국어 학습자 75명이 실험에 참여하였고 학습자 정보에 따라 초급, 중급, 고급 집단으로 분류하였다. 실험 참여자들은 표현 문형 사용 관찰을 위한 담화 완성 테스트와 숙달도 검증을 위한 C-test를 수행하였다. 담화 완성 테스트는 제안하기, 명령하기, 요청하기, 사과하기, 거절하기, 바람 표현하기를 2문항씩 구성하였으며 표현 문형의 유형(type)과 토큰(token)으로 구분하여 한국어 학습자의 표현 문형 사용을 관찰하였다. 스피어만(Spearman)의 상관분석 결과에서 한국어 학습자의 표현 문형 사용은 유형과 토큰에서 모두 숙달도와 낮은 정적 상관을 보였다. 이어서 Fisher의 정확 검정(exact test)을 통해 숙달도에 따라 표현 문형 유형별 사용 양상에 차이가 있는지를 확인한 결과에서 명령하기와 거절하기에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 명령하기와 거절하기에 나타난 표현 문형 사용을 공손 전략의 측면에서 살펴본 결과 초급과 중급 학습자 집단이 비교적 유사한 사용 양상을 보인 것과 달리 고급 학습자 집단에서 청자의 체면을 고려한 대화 전략의 사용 비율이 증가하는 것을 관찰할 수 있었다.The purpose of this study was to explore the relationship between Korean learners’ use of expressive sentence patterns and their proficiency. A total of 75 learners of Korean as a second language (KSL) participated in the study. The participants were divided into three groups: beginner (N=25), intermediate (N=25), and advanced (N=25). The participants were asked to respond to a Discourse Completion Test (DCT), and to take a C-test on proficiency. The DCT included two questions for each discourse: suggestion, order, request, apology, refusal, and wish scenarios. In order to examine learners’ use of expressive sentence patterns, this study considered both types and tokens. The analysis of Spearman’s Rho revealed a low positive relationship between learners’ use of expressive sentence patterns and their proficiency. Moreover, Fisher's exact test results showed that there were significant differences among the three groups in the use of expressive sentence patterns for order and refusal. The study showed that learners increased their use of polite expressions in the advanced group, and indicated that proficiency is associated with pragmatic knowledge of expressive sentence patterns.