연구배경: 현재까지의 인터랙션은 사용자와 디바이스 간의 일대일 관계를 전제로 하고 있었지만, 근 미래에는 다대다 인터랙션이 빈번하게 발생할 것이다. 하지만 아직 다중사용자 인터랙션에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 연구는 사례 연구와 사용자 연구를 통해 다중사용자 인터랙션 환경에서의 이슈를 발굴하고 그에 따른 해결 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다.
연구방법: 본 연구에서는 문헌 조사와 사례조사를 통하여 다중사용자 인터랙션 환경에서의 이슈를 도출하였다. 이어 해당 이슈를 바탕으로 시나리오를 제작하고 롤플레잉을 진행하여 보다 점진적인 발견점들을 발굴하였다. 이를 통해 모바일 애플리케이션 디자인 안을 제안하고 해당 디자인 안으로 설문조사를 진행하여 검증하였다.
연구결과: 조사된 데이터로 제어 권한에 대한 발견점을 발굴하였고, 데이터를 분석하여 모바일 애플리케이션 디자인을 제작한 결과 설문대상자들은 본 연구자가 제안한 디자인으로 해당 이슈를 해결할 수 있다고 답하였다.
결론: 사례 수집 결과 사용자-디바이스 인터랙션으로 인해 타 사용자에게 영향을 주는 경우가 빈번하게 드러남을 확인할 수 있었으며, 이를 해결하는 디자인 안을 제작하고 사용자 조사를 통하여 답변을 얻었다. 전체적인 연구 프로세스를 이용하여 스마트홈 제어 방식을 수립하고 디자인 안을 제안하는 방법의 토대를 제작한 것에 의의가 있다.Background: Although the interactions so far have been based on the 1:1 relationship between users and devices, the interactions between multiple users and multiple devices will occur frequently in the near future, but there is still a lack of research on multi-user interactions. This proposal aims to identify issues in multi-user environments through case studies and user studies and propose solutions.
Methods: This study draws issues in multi-user interaction environment through literature survey and case study. Afterward, we produced scenarios based on the issues, used with role-playing to find out more gradual insights. Through this, we propose mobile application design proposals and conduct surveys in the design to be verified.
Result: From the insights of the data, issues of control authority were found, and they were analyzed to make a mobile application design. The results of the analysis showed that the subjects answered that the design proposed by the researcher would solve the issue.
Conclusion: It it confirmed that the user-device interaction often affects other users. And we made the design to solve the problem and collected data with surveying. It is meaningful to establish a smart home control method using the overall research process and to create a foundation for a method to propose a design plan.