연구배경: 제품들 간의 무선 결합이 빈번해 짐에 따라 이를 위한 인터페이스 디자인과 사용자 경험이 중요한 문제가 되고 있다. 제품 연동의 인터페이스를 위한 디자인 요인, 사용자 멘탈 모델, 기술적 제안들이 활발하게 논의되고 있는 데에 비하여 실제 인터페이스 디자인 과정에서 효율적으로 사용자 상호작용을 예측하고 검토할 수 있도록 도울 디자인 도구에 대한 연구는 부족한 상황이며, 이러한 도구의 부족은 인터페이스 디자인의 혁신을 어렵게 하는 중요한 요인으로 지적되고 있다. 이에 본 연구에서는 무선 제품들의 결합을 초기 설정하는 연동 과정에 대하여 전체적인 사용자-기기 상호작용을 시각화할 수 있는 프레임워크를 개발하여 효율적인 인터페이스 디자인과 검토를 돕는 도구로 제시하고자 한다.
연구방법: 본 연구는 제품 연동 상호작용과 시각화에 대한 이해와 해결안인 상호작용 블루프린트 프레임워크의 제시를 반복하는 과정을 통해 수행되었다. 첫째, 무선 연동의 과정에서 발생하는 사용자-기기 상호작용의 특성을 이해하고, 둘째, 서비스 블루프린트의 체계를 참고하여 제품 연동 상호작용의 컴포넌트들을 도출하고 초기 프레임워크를 제시하였으며, 셋째, 3건의 사례에 컴포넌트들을 적용하는 과정을 통하여 제품 연동 상호작용의 특징을 이해하고 이를 반영하도록 프레임워크를 구체화하였다. 넷째, 워크숍을 통하여 사용자-기기 간 상호작용을 예측하고 디자인하는 과정에서 프레임워크의 유용성을 평가하고 개선 요구사항을 이해하여, 최종적으로 기기 연동 상호작용의 인터페이스 디자인을 위한 상호작용 블루프린트 프레임워크를 제안하였다.
연구결과: 제안된 상호작용 블루프린트 프레임워크는 무선 연동의 프로세스를 따라 사용자와 기기들 간의 상호작용을 다이어그램으로 나타내며, 가시적 상호작용과 비가시적 상호작용을 전방영역과 후방영역으로 나누어 디자이너의 효율적 검토를 돕는다. 상호작용의 흐름과 프로세스에 따른 순차적 진행을 논리적으로 검토할 수 있도록 제시되었으며, 제품들의 시각적 인터페이스 및 사용자 인풋을 자세히 나타내어 인터페이스 디자인을 제안하고 검토할 수 있는 도구로 제시되었다.
결론: 본 연구는 제품들을 무선 결합하는 과정에서 여러 기기와 사용자 사이에서 발생하게 되는 복잡한 상호작용을 전체적으로 파악할 수 있도록 도식화하는 프레임워크를 디자인 도구로 제안하였으며, 이를 통해 디자이너들이 사용자-기기 상호작용을 효율적으로 검토하고 디자인을 향상하도록 도울 수 있다.Background Interface design and user experience of device association have become important issues. Although many researchers have discussed interface design factors, user mental models, and technological solutions for wireless device connection, design tools for multi-device experience and interface have not studied enough. The lack of design tools is one of the major challenges standing in the way of advanced user experience of connecting devices. In this paper, I propose a design tool, an interface design blueprint framework, in order to help designers design and review the overall user-device interaction for the procedure of wireless device association.
Methods This study has been conducted via understanding device association interaction and suggesting the blueprint framework iteratively. First, user-device interaction with regard to wireless network connection has been studied from references. Second, the initial components of the blueprint have been drawn up from reference to the Service Blueprint framework. Third, I studied the features of device association interaction, applying the components toward diagramming the interaction of three selected cases, and the framework has been updated to reflect the found features. Fourth, the blueprint framework has been evaluated by a design workshop in which designers used the diagram to anticipate user experience and design device interfaces. Finally, the improved interface design blueprint has been suggested as a design tool for visualizing the overall user-device interaction of device connections.
Result The proposed interface design blueprint diagrams a user and device interaction following an association procedure. The device interaction is presented in forestage and backstage so that the framework helps designers efficiently review not only visible interaction but also invisible interaction. The arrows between a user and devices present the interaction flow. The framework also helps designers review the user interface in detail with displayed visual interface and user action for all related devices.
Conclusion The proposed interface design blueprint framework efficiently visualizes the complex interaction of a user and connecting devices in order to help designers preview the user experience and iterate the interface design in the early stages of design.