연구배경
고령운전자 수의 증가에 따라 고령운전자가 유발하는 교통사고도 증가하고 있다. 시각적 주의산만에 의한 사고위험성을 높이는 자동차 내비게이션 앱은 고령운전자의 신체 및 인지적 특성을 반영하지 않고 있다. 고령운전자에게도 동일한 보편적 사용자 경험을 제공하기 위해서는 고령운전자의 운전 관련 특성을 고려한 앱 디자인이 요구된다. 그리고 앱 디자인 과정에서 보편적 사용자 경험의 구현 여부를 평가하기 위한 평가 프레임워크가 필요하다.
연구방법
고령운전자 특성에 관한 문헌 고찰과 운전 상황 관찰 분석을 통해 고령운전자의 신체 및 인지적 특성을 반영한 내비게이션 앱 디자인 평가 프레임워크를 개발하였다. 프레임워크의 적절성을 검증하기 위해 전문가 그룹에 의해 국내의 3가지 스마트폰 내비게이션 앱을 평가하고 결과를 토의하였다.
연구결과
프레임워크에 의한 앱 디자인 평가 결과에 의하면 국내에서 사용자 수가 가장 많은 3가지의 스마트폰 내비게이션 앱은 대체로 고령운전자의 특성을 고려하지 못하고 있는 것으로 평가되었다. 평가 프레임워크 중 신체적 능력 저하, 주의 환기 및 시공간구성 능력 저하 영역에 대한 평가 요소는 적절한 것으로 평가되었다.
결론
고령운전자 수의 증가에 따라 스마트폰 내비게이션 앱도 고령운전자를 사용자로 포함하여야 하며 앱 개발 과정에서 사용성 평가를 할 때도 고령운전자에 대한 평가 요소가 포함되어야 한다. 본 연구에서 개발된 내비게이션 앱 디자인 평가 프레임워크는 고령운전자의 신체 및 인지적 특성을 고려함으로써 고령운전자에게 보편적 사용자 경험을 제공하기 위한 방법이 될 것이다.Background
As the number of older drivers increases, traffic accidents caused by older drivers are also increasing. The car navigation app that increases the risk of accidents due to visual distractions does not reflect the physical and cognitive characteristics of older drivers. In order to provide the same universal user experience to the older driver, the application design considering the driving characteristics of the older driver is required. And we need an evaluation framework to evaluate whether universal user experience is implemented in the app design process.
Methods
The author developed a navigation app design evaluation framework that reflects the physical and cognitive characteristics of older drivers through a review of literature on older driver's characteristics and observation of driving situations. To verify the appropriateness of the framework, a group of experts evaluated three domestic smartphone navigation apps and discussed the results.
Result
According to the results of the app design evaluation by the framework, it was evaluated that three smartphone navigation apps with the largest number of users in the domestic are not considering the characteristics of the older driver in general. Especially, they did not cope with the decrease of physical ability including vision loss, attention loss and visuospatial ability.
Conclusion
As the number of older drivers increases, the smartphone navigation app should include the older driver as a user, and the evaluation factor for them should also be included when evaluating the usability in the app development process. The navigation app design evaluation framework developed in this study will be a method to provide the universal user experience to the older driver by considering the physical and cognitive characteristics of them.