이 글은 배구자악극단의 초창기 공연이 추구했던 ‘조선적 정조’를 바탕으로 배구자악극단 창단공연의 성공과 이후 일본으로의 후퇴를 논한다. 텐카츠이치자시절 배구자는 조선인들에게 ‘텐카츠이치자를 대표하는 배우’로 인식되었지만, 이는 그녀가 조선인을 상대로 공연을 하면서 획득한 결과물이 아니었다. 텐카츠이치자와 이를 후원하는 『매일신보』의 이해관계 아래 조선출신의 배구자를 중심으로 텐카츠이치자 조선순회 공연을 광고한 결과이다. 텐카츠이치자 탈퇴 이후 배구자는 재기를 계획하는데, 이때 그녀는 조선인으로서의 정체성을 회복하는 과정에서 ‘예술’로서 발견한 조선무용을 주목한다. 조선적 정조를 바탕으로 하는 조선무용을 토대로 텐카츠이치자의 그림자에서 벗어나 차별화를 꾀하고자 한 것이다.
1929년 배구자악극단은 조선적 정조와 조선예술의 시대적 부흥을 표방하며 창단공연을 가졌다. 배구자악극단은 조선박람회기간을 활용하여 창단공연을 계획하였고, 이를 토대로 조선뿐만 아니라 만주, 일본의 순회공연을 하고자 하였다. 그런데 이 창단공연은 ‘조선 없는 조선박람회’의 상황과 맞물리면서 조선 관객들의 폭발적인 성원을 얻었다. 이는 그들이 내세웠던 조선적 정조가 ‘차별화’ 이상으로 구체적인 실체가 존재하지 않아서 관객의 적극적인 의미 부여가 가능했기 때문이다. 그렇기에 조선의 관객들은 배구자악극단의 공연을 ‘괴로운 조선의 마음’을 표현하는 조선의 예술로 받아들였고, 향후 행보를 기대하였다.
하지만 배구자악극단은 조선인뿐만 아니라 일본인까지 관객으로 상정하고 있었기에 이후 그들의 공연은 조선 관객이 기대했던 바와 거리가 멀었다. 그 결과 광주학생운동이 전국적으로 확산되는 상황 속에서 배구자악극단의 조선적 정조는 대항의 의미를 상실하게 되고, 조선 관객들의 실망과 분노에 직면하게 된다. 이러한 상황에서 배구자악극단은 조선에서의 공연을 상당기간 중단하고, 일본 활동에 전념하게 되었다.The aim of this paper is the success of Baegujaakgeukdan(Baeguja's Musical Theater)'s Performances in the Early Period and the subsequent retreat to Japan, based on the ‘Korean Mood’ pursued by them. When Bae Guja belonged to Tenkatsuichija, She was known as the actress like symbol of the Japanese theater. This image wasn't result of her performance. It was made with an advertising strategy aimed at Koreans by Tenkatsuichija and Maeilsinbo. During the restoration of her korean identity after leaving the troupe, she find Korean Traditional Dance as an Art. At that tiem, she planed a comeback stage based on the dance with Korean Mood, to break out of the existing image.
In 1929 Josun EXPO, Baegujaakgeukdan established by her had the first performance. She set out the slogan of Korean Mood and Korean artistic revival for her musical theater Korean. In the context of the EXPO which is Korean Exposition without Korea, the show was a great success for Koreans, and the troupe was regard as Korean artistic theater. The theater's slogan, Korean Mood was nothing more than a distinction from others, and therefore, it was possible that the Korean audience positively interpreted the performance as a resistance against ‘things korean’ by Japanese resident in the Colonial Korea.
Aiming to perform for not only Korean but also Japanese, however, Baegujaakgeukdan couldn't meet the expectations of Korean. In the situation of Gwangju Haksaengoondong(Gwangju Student Movement), The expectation of Korean audiences about the theater changed to disappointment and anger. Eventually, the troupe discontinued their activities in korea and resumed in Japan.