연구배경
1960년대 서양에서 시작된 포스트모더니즘은 주로 ‘맥락주의’, ‘장식주의’, ‘은유주의’ 세 가지 갈래로 이해되었다. 80년대 초‘맥락’이론은 포스트모더니즘과 함께 중국으로 유입되어 중국 학술계의 큰 관심을 받는 연구대상이 되었다. 왕슈(王澍)는 중국의 건축가로, 중국의 각 시기에 나타난 경제적·사회적 발전상황을 충분히 종합하여, 1980년대부터 많은 우수한 건축 작품을 설계하였다. 2012년에는 프리츠커상을 수상하기도 하였다. 그의 건축작품에서 나타난 사람, 자연, 건축과의 조화로운 공생의 모습과 뚜렷한 지역문화성은 맥락 이념과 많은 연결지점을 지니고 있다. 본 연구는 중국의 맥락이론을 근거로 왕슈의 건축작품에서 나타난 맥락의 특징을 분석한다. 이를 통해 맥락이론을 실질적으로 중국의 건축 디자인에 응용할 수 있는 새로운 방향을 제시하고자 한다.
연구방법
본 연구는 중국의 맥락이론을 근거로 왕슈의 건축작품에서 나타난 맥락의 특징을 분석한다. 첫째, 건축에서 다루는 일반적인 맥락이론을 다룬다. 둘째, 중국의 선행연구를 분석하여 중국의 맥락적 특성을 시각적 차원, 공간적 차원, 문화적 차원에서 정리하고자 한다. 셋째, 이를 기반으로 왕슈의 건축 이념과 작품을 정리하여 왕슈의 맥락적 특징에서 보이는 6개 구성요소를 도출한다. 넷째, ‘수안산거’를 현지조사하여 6개 요소가 구체적으로 어떻게 표현되었는지 분석한다. 이를 기반으로 왕슈의 건축에 중국 현지만의 특색 있는 맥락 특징이 있음을 도출한다. 다섯째, 본문에서 활용된 대부분의 시각적 이미지는 주로 맥락이론과 왕슈와 관련된 문헌, 연구자의 현장 촬영이미지이며, 소수의 온라인 자료를 제시하였다.
연구결과
본문은 왕슈의 맥락이론에 관한 문헌을 정리하고 그의 주요 작품을 분석하였고, 또 맥락적 특성을 지닌 대표작 수안산거를 직접 방문하여 조사하였다. 이를 통해 왕슈의 작품에 나타나는 맥락적 특징이 6개 요소로 구성되어 있음을 도출하였다. 예컨대 시각적 차원에서의 전체성과 추상성, 공간적 차원에서의 극적효과성(dramatic)과 연속성, 문화적 차원에서의 지역성과 전통성이 그것이다.
결론
건축 맥락이론은 중국에서 비록 두 차례에 걸쳐 크게 다루어졌으나, 맥락이론에 대한 심도 있는 이해, 특히 중국 현지에 맥락이론을 어떻게 이용할 것인가에 대해서는 여전히 많은 문제가 존재한다. 이러한 점에 있어서 왕슈의 건축에 나타나는 맥락적 특성인 ‘자연환경 존중’, ‘전통문화 중시’, ‘지역 스타일 유지’는 중국의 맥락이론이 건축에 적용되어 발전하는 데 새로운 방향을 제시해주었다. 후속연구에서는 중국의 맥락적 특성을 지닌 현지 건축가의 디자인 이념과 작품이 더욱 많이 연구되어, 이를 바탕으로 중국 건축계의 맥락이론의 특징을 종합할 수 있을 것이다.Background
Postmodernism emerged in the west in the 1960s. At that time, Contextualism, Decorationism and Metaphorism were the three main characteristics of postmodernism. In the early 1980s, the concept of “context” was then introduced into China, which aroused wide concern and discussion in Chinese academic circles. Wang shu has designed a large number of excellent architectural works since the 1980s and won the Pritzker prize for architecture in 2012 by fully combining China’s economic and social development in different periods. This paper analyzes the contextual characteristics of Wangshu’s architecture, and provides a new direction for the application of context theory in Chinese local architecture design.
Methods
Based on the Chinese context theory, this paper analyzes the context features in Wangshu’s architectural works. First, examining the general contextual theory of architecture. Second, analyzing relevant Chinese theoretical literatures, and concluding the contextual characteristics of China are mainly interpreted from three aspects: visual level, spatial level and cultural level. Third, based on Wangshu’s architectural concept, obtaining six elements of Wangshu’s contextual characteristics. Fourth, through the on-site investigation of “ShuiAnShanJu”, this paper analyzes the specific performance of these six elements, and summarizes the contextual characteristics of Wangshu’s architecture. Fifth, visual images appeared in this paper mainly come from context theory related papers and related journals of Wang shu, the author’s field photographs and painting, a small amount from internet.
Result
Through literature review and the main works of Wangshu’s context theory analysis, especially to the structure characteristics of typical representative works of “ShuiAnShanJu” the scene investigation, it is concluded that Wangshu’s six elements of architectural context features: wholeness and abstraction on the level of visual, dramaticism and continuity on the level of space, as well regionalism and tradition on the level of culture.
Conclusion
In the contextual characteristics of Wangshu’s works, “respecting the natural environment”, “paying attention to traditional culture” and “maintaining regional style” provide a new direction for the development of Chinese context architecture. In future studies, the design ideas and works of more Chinese architects will be studied, based on which the contextual theoretical characteristics of Chinese architecture will be summarized.