연구배경
최근 ‘소유’의 개념이 아닌 ‘경험해본다’의 개념으로서의 소비 형태 변화와 공유 경제가 활발해 짐에 따라 차를 개인이 소유하는 것 대신 한 대의 차를 여러 사람이 공유하는 차량 공유 시장이 성장하고 있다. 또한 정보 통신 기술과 자율주행 자동차 기술이 발전하고 보편화되면서 자동차는 기존 대중 버스나 지하철과 같이 ‘공유’되는, 서비스로서의 이동성(Mobility as a Service, MaaS)이 중시된 수단으로 변화되고 있다. 자율주행 자동차 기술의 발전과 함께 자율주행 자동차를 활용한 차량 공유 서비스가 개발됨에 따라 자동차 안에서의 경험과 서비스로서의 이동성과 관련된 사용자 경험에 관한 연구가 중요해지고 있다. 현재 안전에 대한 기술적인 연구는 활발하게 이루어지고 있지만, 서비스로서의 이동성 측면에서 자율주행 자동차를 바라보았을 때의 사용자 컨텍스트와 공유 서비스 개발 시 고려되어야 하는 환경 및 사용자 경험에 관한 연구는 상대적으로 미흡한 실정이다.
연구방법
본 연구에서는 연구 대상을 이해하기 위하여 기존 차량 공유 서비스와 자율주행 자동차 관련 문헌 조사를 진행하였다. 차량 공유 서비스 사용 상황/목적 및 사용자 행동에 영향을 미치는 컨텍스트 요소(Context Factors)를 파악하기 위하여 현재 국/내외에서 상용화되어 있는 차량 공유 서비스와 미래 자율주행 자동차 공유 서비스 컨셉 사례를 분류하고 분석하였다. 더불어 현재 차량 공유 서비스 이용자들의 경험 및 니즈를 파악하기 위하여 사용자 인터뷰를 진행하였고, 자율주행 자동차 공유 서비스의 핵심 컨텍스트 요소 및 방향성을 도출하기 위해 UX 전문가 인터뷰를 진행하였다. 수집된 인터뷰 데이터를 바탕으로 주제 분석(Thematic Analysis)을 진행하였고 자율주행 자동차 공유 서비스에서 고려될 수 있는 사용자 경험의 대표 테마를 도출하여 경험프레임워크를 제작하였다. 또한 경험프레임워크의 유용성에 대하여 검증을 진행하였다.
연구결과
분석 결과 자율주행 자동차 공유 서비스 개발 시 1) 사용자의 생활 패턴, 선호 정보를 통한 차량 내부 환경 맞춤화, 2) 사용자 상황 및 맥락 정보와 같은 통합 데이터를 활용한 자율주행 자동차 서비스 접근의 중요성, 3) 사용자 위치 및 선호 정보 기반의 정보 큐레이팅, 4) 생활 속 이동 공간 개념으로 변하고 있는 자율주행 자동차, 5) 동승자 존재 시 안전/보안 이슈에 대하여 중요하게 고려를 해야 한다는 것을 알 수 있었다.
결론
자율주행 자동차가 차량 공유 서비스로 활성화되었을 때에는 운전 면허증의 유/무, 나이, 이동 거리 및 위치와 관계없이 생활과 밀접한 주문 개념의 이동 경험을 제공하고, 다양한 분야의 서비스와 결합되며 융합된 정보를 통해 개인 맞춤화 경험 등 사용자에게 새로운 차량 경험을 제공할 것으로 기대된다.Background
Recently, as the changes in consumption patterns (‘experience’ rather than ‘ownership’) and the shared economy become more active, there is a growing market for sharing vehicles instead of owning them. In addition, as Information and Communication Technology and Autonomous Vehicle Technology develop and become popular, automobiles are being changed into a means of emphasizing Mobility as a Service (MaaS) like public buses and subways. Thus, research on experience in a car and user experience related to MaaS is becoming important. However, research on environment and user experience that should be considered in developing sharing service in terms of MaaS is relatively inadequate.
Methods
In this study, we investigated literature related to existing vehicle sharing service and autonomous vehicle. To figure out the context factors that affect the usage / purpose of vehicle sharing service and user behavior, we classified and analyzed the concept of vehicle sharing service and future autonomous vehicle sharing service commercialized in domestic and overseas. Moreover, user interviews were conducted to understand the experience and needs of service users, and UX Expert interviews were carried out to elucidate the key context factors and direction of autonomous vehicle sharing service. Based on the collected interview data, thematic analysis was conducted to draw the representative theme of the user experience that can be considered in the autonomous vehicle sharing service, and the experience framework was constructed and verified.
Result
The following points should be taken into consideration when developing autonomous vehicle sharing service; 1) Customizing the internal environment of the vehicle through user’s life pattern, 2) Approaching of the autonomous driving car service using user situation and context information, 3) Information curation based on location and preference information, 4) Autonomous driving vehicles, which are changing into living space concepts, and 5) Safety / security issues in the presence of passengers.
Conclusion
When an autonomous vehicle is activated as a vehicle sharing service, it provides experience of movement of order concept closely related to life regardless of the existence of driver’s license, user’s age, moving distance and position, and a new vehicle experience is expected to be provided to the users, such as personalized experience, through the combined information of the various fields.