본고는 한국어 비음종성에 대한 파키스탄 학습자의 삼중대립 발음 요소 변별 양상을 분석하기 위하여 20명 학습자의 한국어 성취도 평가 자료에서 비음종성 삼중대립의 발음을 포함하면서도 빈도수가 제일 높은 총 9개의 단어를 선정하여 분석 대상으로 삼았다. 본고에서 선정한 단어는 다음과 같다. 1음절 비음종성 단어 3개(안, 꿈, 명,), 2음절 중 1음절비음종성 단어 3개(안과, 담배, 종교,), 2음절 어말비음종성 단어 3개(공원, 사람, 고향,)로 총 9개 단어를 선정하여 학습자의 발음을 분석하였다. 분석 결과에 의하면 파키스탄 학습자가 우르두어 비음 ن/noon/[n]의 변이음 현상으로 한국어의 비음종성 삼중대립을 변별 요소로 발음하는 데에 큰 어려움이 없었다. 다만, 파키스탄 학습자가 우르두어 비음 ن/noon/[n]의 변이음 현상으로 한국어의 /ㅇ/[ŋ]은 /ㄴ/[n]과, /ㅁ/[m]은 /ㄴ/[n]과 혼동하여 쓰는 경우가 있으며, 우르두어에 종성 발음이 없어 파키스탄 학습자가 한국어를 문장 단위로 발화할 때 종성을 생략하여 발음하는 특징을 보여주었다. 나아가 본고에서는 얻어진 결과를 바탕으로 파키스탄 학습자를 위한 발음교육의 방안을 제시하였다.
본고의 결과는 파키스탄 학습자를 대상으로 발음교육의 자료를 개발하거나 발음교육 방안을 개발할 때 기초적인 자료로 활용될 수 있는 데에 큰 의의를 갖고 있다. 향후, 본고의 결과물이 파키스탄 학습자를 대상으로 한국어 발음교육 개발함에 있어 조금이나 보탬이 되기를 기대한다.The Linguistic Association of Korea Journal, 27(2). This study examined if Pakistani students can clearly pronounce three distinctive nasal constants of the Korean language or not. For the purpose, total 9 high frequent words from the vocal data of speaking exam which includes the nasal stop sounds of 20 Pakistani students were analyzed: 3 words are from one-syllable words which nasal sounds are (안, 꿈, 명), 3 words are from two-syllable words which nasal sounds in the first place are (안과, 담배, 종교) and 3 words are from two-syllable words which nasal sounds in the last place are (공원, 사람, 고향). The result showed that the Pakistani students can recognize and can clearly distinct and pronounce three nasal conflictive elements of Korean language. But, due to the influence of allophone rules of Urdu nasal alphabet ن/noon/[n], some Pakistani students produced ㅇ[ŋ] sound with ㄴ[n] and ㅁ[m] sound with ㄴ[n]. Moreover, Pakistani students omitted final constant while uttering Korean sentences due to the non-existence of final constant in Urdu language. Based on the result of this research, I suggested teaching methods of nasal stop sounds for Pakistani students. The result of this paper could be utilized as a basic data for developing the pronunciation education materials or finding the ways of pronunciation education for Pakistani students. Hereafter, I hope that this paper will play a tiny role in developing the language pronunciation education for Pakistani students.