연구배경
최근 VR(Virtual Reality, 이하 VR)은 꾸준한 발달로 인해 4차 산업혁명의 핵심기술로써 자리잡으며, 주요 산업분야로써 주목받고 있다. 이러한 VR 시장은 VR 디바이스를 중심으로 확장되고 있다. 현재 출시된 제품들의 사용상 문제점들을 파악하고 사용편의성 측면에서 개선하는 것이 시급하다. 현재, VR 디바이스의 사용편의성 측면에서 진행된 연구가 부족하며, 이런 VR 디바이스를 개선하기 위해서는 물리적 사용자 환경을 중심으로 사용편의성을 개선하는 연구가 필요하다.
연구방법
VR 디바이스의 개념과 현황에 대해 알아보고, VR 디바이스 구성요소 별 PUI 디자인 요소를 파악, 사용편의성에 대해 알아보았다. 또한, VR 디바이스의 사용편의성 에 미치는 PUI 디자인 평가원칙을 도출한다. 도출한 평가원칙을 바탕으로 시장점유율이 높은 상위 기종 3모델의 VR 디바이스(A: Oculus Rift, B: HTC Vive, C: Playstation VR) PUI 디자인 사용편의성을 비교 분석하였다.
연구결과
관찰실험과 심층면접, 심층 설문조사를 진행한 결과, 모델 A가 편리성, 명료성, 조작 연속성, 행위유도 성, 상태 유지성, 적합성, 식별성, 이동 편의성, 성취감 총 9개의 항목에서 사용편의성이 가장 높은 것으로 조사되었으며, 오류빈도 및 수행시간 또한 모델 A가 가장 적은 것으로 분석되었다. 또한, TASK 5, 6, 19, 21에서 모델 3 종 모두에 대한 개선사항이 파악되었다.
결론
VR 실증연구를 진행한 VR 디바이스 중 모델 A가 사용편의성이 가장 높았으며, 관찰실험 및 심층면접, 심층 설문조사를 진행한 결과, 오류복구, VR 환경에서의 기본 명령인 회전, VR 디바이스와 PC와의 연결, VR 디바이스 활동범위의 설정 등에 있어 실험 모델 전체에서 개선이 필요한 것으로 조사되었으며, 본 논문에서 도출된 VR 디바이스 PUI 디자인 사용편의성 평가원칙을 바탕으로 TASK별 평가요소에 대해 개선한다면, VR 디바이스 PUI 디자인의 사용편의성을 향상시킬 것으로 판단된다.
Background
Virtual Reality (VR) has recently become a core technology for the Fourth Industrial Revolution due to its steady development, and is seen as a major industry sector. These VR markets are expanding around VR devices. It is urgent to identify problems in the use of products on the market and improve them in terms of ease of use. Currently, there is a lack of research done in terms of ease of use of VR devices, and the improvement of VR devices requires research to improve usability around the physical user environment.
Methods
Explored the concepts and status of VR devices, identified the elements of PUI design by VR device component, and learned about ease of use. Further, the principles for evaluating the design of a PUI are derived that affect the ease of use of VR devices. Based on derived valuation principles, the user convenience of the design of the top 3 models with high market share (A: Oculus Rift, B: HTC Vive, C: Playstation VR) was compared and analyzed.
Result
Observation experiments, in-depth interviews, and in-depth surveys have found that Model A has the highest usability in nine categories: convenience, clarity, operational contin uity, behavioral relevance, fitness, identifiability, mobility, and performance sensitivity, and also has the lowest error frequency and duration of execution. In addition, improvements for all three models were identified in TASK 5, 6, 19, 21.
Conclusion
Model A has the highest ease of use among VR devices that have conducted VR empirical research. As a result of observation and in-depth interview, in-depth survey, error recovery, basic commands in the VR environment, connection with VR devices and PC, and setting VR device scope were found to require improvement throughout the experimental model. If the principle of VR device design usability drived from this thesis is improved by each element of the PUI.