연구배경
2022년부터 초등학교 과학‧수학교과서가 국정체제에서 검인정체제로 전환됨으로써 (경향신문, 2019) 초등학교가 자유롭게 교과서를 선택하여 사용할 수 있게 된다. 다양한 출판사가 경쟁적으로 교과서 개발에 참여하게 될 것으로 예상되면서 교과서의 다양화가 이루어질 것으로 기대하고 있다. 교과서의 다양화는 교과서 집필, 교과서 기획의 역량도 중요하지만 교과서디자인에 따라 경쟁력에 차이가 발생하게 된다. 이에 다양한 출판사가 경쟁력 있는 교과서 개발을 위한 노력을 점차 증대할 것이며 교과서디자인의 영향력이 커지는 계기가 될 것이다.
연구방법
본 연구는 교과서의 실질적이고 실증적인 디자인요소 도출을 목적으로 연구 범위와 방법을 설계하였다. 초등학교 과학‧수학교과서를 중점적으로 분석하였다. 연구과정은 [1단계] 교과서의 지면을 통해 내용구성을 파악 및 정의한다. [2단계] 내용구성별 역할을 정의하고 디자인요소를 도출한다. [3단계] 도출된 디자인요소를 분석하여 주요 디자인요소를 조합한다. 순으로 진행하였다.
연구결과
초등학교 과학·수학교과서는 8개의 내용구성(부록 포함)과 13개의 디자인요소로 구성되어 있음을 확인하였다. 또한 내용구성별 디자인요소 조합을 내용구성의 목적에 따라 20개로 시스템화하였다.
결론
본 연구는 기존의 디자인요소 도출 연구에서 벗어나 실질적이고 실증적인 디자인요소 도출 연구를 진행했다는 점에서 본 연구의 의미가 있다. 본 연구를 통해 교과서 지면의 구조를 디자이너가 인지하게 됨으로써 디자인가이드라인 적용이 효율적으로 이루어지며 디자이너들이 다양하고 복잡한 조건에서 일관성 있게 디자인을 수행할 수 있을 것으로 판단된다.
Background
Elementary school science ‧ Mathematics textbooks are converted from the 2022 to the examination format in the format of national administration Elementary school can freely select textbooks and use it. It is expected that various publishers compete to participate in the development of textbooks, and we expect that diversification of textbooks will be done. The diversification of textbooks is important in the ability to write textbooks and planning textbooks, but there will be a difference in competitiveness based on the design of textbooks. This will gradually increase efforts to develop competitive textbooks by various publishers, and it will be a catalyst to increase the influence of textbook design.
Methods
In this research, we designed the scope and method of research for the purpose of deriving substantial design elements of textbooks. We focused on textbooks of elementary school science ‧ mathematics. In the process of research, [Step 1] Define content structure as grasping through the paper page of the textbook. Define the roles of stars constituting the contents of [Step 2] and derive elements of design. [Step 3] It analyzes the derived design elements and is a combination of main design elements. In that order.
Result
Elementary school science and mathematics textbooks consist of 8 contents (including appendix) and 13 design elements. In addition, the combination of design elements according to content structure was systemized into 20 according to the purpose of contents composition.
Conclusion
This study is meaningful in that it has carried out the study of design element derivation which is substantial and empirical from the study of the derivation of the existing design element. Through this study, designers' perception of the structure of textbooks enables efficient application of design guidelines, and designers can design consistently in various and complex conditions.