엄인희는 제도권 연극과 민족극 진영 모두에서 활동한 경력을 가지고 있는 작가이다. 엄인희는 1981년 신춘문예를 통해 등단하여, 등단 초기 공간사랑에서 활동을 시작했다. 공간사랑은 기획자 강준혁을 중심으로, 극장장 강영걸, 그리고 강영걸을 매개로 한 서울예술대학 드라마센터 오태석, 극단 76의 기국서, 예니의 신영철 등 젊은 실험연극인들을 중심으로 1977년부터 1987년까지 소극장 문화운동의 중심지 역할을 했다. 공간사랑은 공옥진의 병신춤, 김덕수의 사물놀이, 꼭두각시놀음을 기반으로 한 현대인형극 레퍼토리 등을 기획ㆍ제작한 자생적인 민간 제작극장의 역사적 모델을 보여준다. 엄인희는 공간사랑의 현대인형극 실험의 흐름 속에서 작가로 활동하고 있었고, 그 과정에서 전통극의 연극성에 적극 공감하게 된다. 전통의 화두는 엄인희 극작활동 초기부터 중요한 극작 모티브였다.
그러나 엄인희는 1980년 5ㆍ18 이후 시대에 대한 작가적 책임감과, 제도권 연극에 대한 회의로 제도권 연극을 떠나 민중 문화운동에 참여하였다. 1985년부터 1995년까지 10년간, 엄인희는 안양지역 노동연극 전문극단 ‘큰힘’과 노동자 연극반 ‘새힘’을 중심으로 노동연극 작가와 연출가로 활동하였다. 노동자 계급의 관점은 엄인희 극작세계 전체에 일관되게 유지되고 있는 태도이다. 또한 이 시기는 엄인희의 여성주의적 관점이 구체화되는 시기로, 초기 인물들이 바보 얼수(홍동지), 홍백가, 녹두장군 등 저항적 남성 주인공 중심이라면, 이 시기 인물들은 소박이(미얄할미), 주부, 어머니, 여교사, 여중생 등 여성인물에 대한 여성주의적 관점이 뚜렷하다. 이상 엄인희 극작세계의 특징은 전통극의 원형적 연극성, 노동연극의 계급적 관점, 여성주의적 관점으로 요약될 수 있다. 이는 1995년 <그 여자의 소설> 이후 본격적인 페미니즘 연극의 방향으로 이어진다.Um Inhee is a writer who has worked both in official theater system and progressive theater camp outside the system. She made her official debut in 1981, and worked as a writer in Gonggan Sarang(the Space Theater). Gonggan Sarang was the center of the experimental theater which modernized the traditional theater. At this time, what she was particularly interested in was puppet puppetry. However, She left the official theater system after the year of 5.18 in Gwangju in 1980 and actively participated in the worker's cultural movement. 1985 until 1995, for ten years, she worked as a labor theater writer and director in the Anyang factory area centered on the Keun Him(Great Power) of the labor theater company and the Sae Him(New power) of the worker's theater group. The worker-centered classist perspective is an important core of the her work world. This period is also a time when her feminist view is embodied. The main figures of her early works are male characters such as Babo Eolsu(Idiot eolsu), Hongbacgga(Red and white face man), Nogdujanggun(General Nogdu). However, at this time, the characters are female characters, such as Sobagi, housewives, mothers, female teachers, female middle school students. In conclusion, the characteristics of her work world can be summarized as the theatricality of the traditional drama, the class view, and the feminist viewpoint. This direction goes to feminist theater after Geu Yeoaui Soseol(Her story) in 1995.