본고는 〈거짓말〉이 불륜이라는 진부한 소재를 가지고도 진부한 드라마가 되지 않은 이유가 무엇일까, 라는 문제제기에서 시작된다. 그리고 그 문제제기의 해답을 거리두기에서 찾았다. 본고는 다양한 인물이나 상황을 객관적이고 균등하게 접근함으로써 시청자들이 한 인물에 동일시하는 것을 차단하는 방식을 (브레히트의 연극적 거리두기와 구분하여) 노희경과 표민수식 텔레비전드라마의 거리두기라고 명명하였다. 이를 전제로 〈거짓말〉이 거리두기를 확보하는 방식을 노희경 작가의 극작법과 표민수 PD의 연출법 두 가지 측면에서 고찰하였다. 먼저 극작법 측면에서는 결핍을 지닌 선한 인물들의 내면을 치밀하고 균형 있게 묘사하되, 인물의 시점이 이동하는 방식을 통해 어느 한 인물에 머물러 동일시하는 것을 차단함으로써 인물 모두에 대한 다중적 이해를 확보하였음을 알았다. 연출 기법 측면에서는 카메라의 시점에 주목하였다. 인물을 향한 카메라의 시점이 이동하고, 또한 카메라의 각도 및 거리 등을 통해 카메라가 인물들을 객관적으로 균형 있게 담아내면서 시청자가 한 인물에만 동일시하는 대신 인물과 상황 모두를 관망하도록 유도하였다. 극작술과 연출법 측면에서 확보된 거리두기는 인물 모두에 대한 다중적이고 객관적인 이해를 형성하였고, 이는 다시 불륜을 도덕적 응징의 대상이 아닌 사랑으로 해석할 수 있다는 생각의 전환을 가져 왔다. 이로써 〈거짓말〉은 텔레비전드라마가 불륜에 접근하는 방식의 다양성과 자율성을 마련하였다.This study started from problem-posing, what is reason 〈Geojeenmal〉(The Lie) used old-fashioned material affairs, nevertheless 〈Geojeenmal〉(The Lie) did not become old-fashioned drama. And it found answer of the problem-posing from distancing. This study named television-drama’s distancing of Noh Heekyung and Pyo Minsoo style that it stopped viewer from identifying with one character by looking various characters and positions objectively and equally. Then this study considered how 〈Geojeenmal〉(The Lie) secured distancing in two aspects Noh Heekyung's playwriting method and Pyo Minsoo's direction method. First, in playwriting method it understood what 〈Geojeenmal〉(The Lie) described mentality of deficient and good characters minutely and harmoniously and secured multi understanding about all characters through the way character viewpoint moves. Then, in direction method it paid attention to viewpoint of camera. 〈Geojeenmal〉(The Lie) led viewer to watch all characters and situations instead of identifying with one character by moving viewpoint of camera for characters. And it embodied characters objectively and harmoniously by angle, distance, etc. of camera. Distancing that was secured in these ways formed objective and multiple understanding about all characters. And it got a diversion of thought that accepted affairs as love instead of punishing object. Hereby 〈Geojeenmal〉(The Lie) made diversity and autonomy of way television-drama approached affairs.