본 연구는 2000년 1월부터 2018년 12월까지 기간에 대해 표준적인 시계열 분석방법으로 운임, 유가, 실질소득이 항만 수입단가에 미치는 영향의 크기, 방향 및 지속정도의 파악을 목적으로 하였다. 본 연구는 다음과 같은 분석결과를 도출하였다. 첫째, 장기적 균형관계의 추정에서 수입단가에 미치는 영향의 크기는 국내실질소득, 유가, 운임 순으로 나타났다. 둘째, 단기적 불균형에서 장기적 균형으로의 조정을 보여주는 오차수정항이 통계적으로 유의하고 음(-)의 값을 보여줌으로써 공적분검정과 일치된 결과를 보여주었다. 셋째, 도입된 독립변수 충격의 영향에 대해 수입단가 반응의 크기와 지속기간은 유가가 가장 크고 지속적인 것으로 분석되었다. 본 연구는 항만정책의 수립과 같은 정책적 관점, 수입단가 전망과 같은 학술적 관점, 그리고 해운물류 기업들의 경영에 유용한 참고자료로서의 의미를 가질 수 있을 것이다.The purpose of this study is to investigate the factors affecting the change of port import unit value in the short and long term by the standard time series analysis method from January 2000 to December 2018. First, the magnitude of the effect on the unit value of imports was in the order of real income, petroleum price, and freight in estimation of long-term equilibrium relations. Second, the error correction term showing the adjustment speed from the short-term imbalance to the long-term balance was statistically significant and showed a negative value, which was consistent with the cointegration test. Third, the magnitude and persistence of the import unit value fluctuation responding to the introduced independent variable shock are analyzed to be the largest and persistent oil price. This study can be meaningful as a useful reference material for the management of shipping and logistics companies, policy perspective such as establishment of port policy, academic view such as forecasting of the import unit value.