웹 콘텐츠는 웹과 전통 미디어의 상호 작용 속에서 생산, 변형의 과정을 거치면서 거대한 변화의 흐름을 주도한다. 이러한 흐름 속에서 현재 학원물 드라마는 텔레비전에서 웹으로 이동하여 또 다른 전성기를 맞이하고 있다. 성장 드라마 위주였던 학원물 드라마는 웹에서 로맨스, 판타지, 코미디, 추리, 미스터리 등 다양한 장르와의 결합을 통해 확장되었다. 그동안 TV 학원물 드라마에서 시도되었지만 중심 위치를 점할 수 없었던 방식들이 웹을 통해 이루어지고 있다. 2013년 이후 미약하지만 TV 학원물 드라마에서 시도되었던 로맨스, 추리, 미스터리 장르와의 결합은 학원물 드라마의 변화 중 하나이다. 기존 학원물 드라마에서는 찾아보기 힘들었던 판타지물의 출현도 주목해야 할 점이라고 할 수 있다.
TV에서 두드러지지 않았던 작은 시도들은 웹으로 이동하면서 뚜렷한 성격을 드러내며 정착한다. 웹에서 방송되는 수많은 학원물 드라마들은 오래된 관습을 변형시키고 있다. 첫째, 웹 드라마에서의 학원물은 주요 인물, 즉 10대 청소년을 중심으로 진행된다. TV학원물 드라마에서는 선생님이나 부모님이 상담하거나 문제 해결을 주도하는 경우가 많았다면, 대부분의 웹드라마는 10대 인물 스스로 해결하거나 친구들과 함께 공유하는 방식을 취하고 있다. 웹드라마에서 청소년들은 어른들에게 기대하거나 의지하지 않는다. 학원물 웹드라마에서 성인의 역할은 축소되어 있다. 둘째, 10대를 대상으로 하는 웹드라마는 교육적 기능이나 의미보다 놀이, 유희적 차원, 즉 오락적 기능이 확장되어 있다. 학원물 웹드라마에서 10대 인물들의 고민은 무겁고 진지한 방향으로 전개되기보다 명랑하고 유쾌한 방식을 취한다. 웹드라마는 인과 관계의 치밀한 구조나 개연성 확보보다 엉뚱하고 발랄한 상상력에 집중하는 경향을 취한다. 셋째, TV학원물 드라마가 수용자에게 감상의 기회를 제공하는데 치중했다면, 학원물 웹드라마에서는 수용자에게 자신과 연결된 이야기를 단지 관찰하고 감상하는 데 그치는 것이 아닌, 다양한 참여의 기회를 확장하는 방향을 추구한다. 이는 RPG 게임, 여성향 연애 시뮬레이션 게임 등 게임 매체와의 적극적 결함을 통해 이루어지고 있다.
학원물 드라마의 웹으로의 이주는 TV가 가진 한계를 넘어, 수용자 층의 취향에 부응하는 생산물들을 만들어내며 뚜렷하게 자신의 색깔을 드러내고 있다. 학원물 웹드라마는 10대들의 일상에 집중하고, 선택하고 집중해야할 스토리나 인물, 이야기 공간을 설정한다. 또한 웹드라마에서 수용자가 자신의 일상의 한 부분을 보내듯이 몰입하고, 또 적극적으로 참여할 수 있는 방식들을 활용하고 있다. 이는 앞으로 다양한 방식으로 적용될 것으로 보인다.Web content leads the flow of huge changes through the process of production and transformation in the interaction of the web and traditional media. Amid this trend, the school contents drama is now moving from television to the Web and is facing another. The drama, which was based on a growth drama, has become a variety of genres on the web, including romance, fantasy, comedy, mystery and mystery. There are ways that have been tried in TV school contents dramas but have not been able to occupy a central position through the Web. The expansion into romance, mystery and mystery genres that have been attempted in TV school contents dramas since 2013 is one of the changes in school contents dramas. The emergence of new genres and fantasy dramas that were rare in traditional school contents dramas is another thing to pay attention to.
Small attempts, which are not noticeable on TV, move to the Web and settle down with a distinct personality. Countless school contents dramas broadcast on the Web are transforming old customs. First, the educational materials in web dramas focus on the main characters, namely teenagers. In TV school contents dramas, if teachers and parents often consult or lead to solve problems, most web dramas take the same approach as teenagers themselves or with friends. In web dramas, teenagers do not expect or rely on adults. The role of adults in school contents web dramas has been reduced. Second, web dramas aimed at teenagers have more play, entertainment and entertainment than educational functions or meanings. In a web drama on school contents materials, teenage characters' worries are not spread in a heavy and serious way, but rather in a cheerful and pleasant way. Web dramas tend to focus more on wild and vivid imagination than on the detailed structure of causal relationships or securing probability. Third, TV school contents dramas focused on providing opportunities for appreciation to the inmates. In web dramas, however, inmates do not just observe and appreciate various opportunities for participation are available. This is done through active flaws with game media such as RPG games and women-oriented love simulation games.
The migration of the school contents drama to the Web goes beyond the limits of television, creating products that cater to the tastes of the inmates and showing their colors clearly. Web dramas on school contents materials set up stories, characters, and story space for teenagers to focus on their daily lives. They also use ways in which inmates can become absorbed and actively participate, just like sending a part of their daily lives in web dramas. This is expected to be applied in a variety of ways in the future.