이 논문은 OSMU의 실패 사례를 중심으로 원천 소스(One Source)의 플랫폼을 다각화(Multi Use)하는 데 실패한 원인과 내용을 분석함으로써 현재의 지나친 낙관론을 경계하고자 한다. 하나의 소스(One Source)에 기반을 둠에도 불구하고 그것이 재현되는 플랫폼을 다변화(Multi Use)한 결과물로서의 텍스트는 본질적으로 차이를 가질 수밖에 없다. 그럼에도 불구하고 현재 그에 대한 가치 평가는 대부분 상업적 성공의 여부에 초점을 맞춘 경우가 많다. 그렇기 때문에 이러한 측면의 보완을 위해 텍스트 자체로서의 가치에 대한 비판적 분석이 더욱 다양하게 시도되어야 한다고 본다. 이러한 이유로 이 논문에서는 스토리텔링의 요소와 그 스토리텔링이 미디어의 특성에 근거해 시각화되는 방식에 대한 비판적 분석을 시도하고자 한다.
그러나 대부분의 상업 영화는 ‘사건’을 통해 서사된다. 그렇기 때문에 내레이션과 같은 비영상적인 기법은 지양되기 마련이다. 여기서 영화의 중요한 두 번째 패인이 발생한다. 비영상적인 작법인 내레이션을 웹툰은 스크롤이라는 기법을 통해 수용자가 마치 시를 음미하듯 능동적으로 향유할 수 있는 여지를 주었던 것에 반해 영화는 이러한 이야기 방식의 활용이 불가능하였다. 때문에 원작이 가지고 있는 담화의 미학과 가치는 영화적으로 재현되지 못하였고, 그렇다고 영화적 미학을 내세울만한 새로운 기법을 발견하지도 못했다.
한국의 OSMU, 특히 웹툰을 원 소스로 한 OSMU 모델은 더욱 활발하게 개발될 것으로 보인다. 그러나 막연히 원 소스인 웹툰의 인기에 기반을 둔 사업적 접근으로서의 OSMU는 <여중생 A>가 그러했듯, 대기업과 국가의 지원에도 불구하고 실패할 수밖에 없다. OSMU 시장의 규모가 본격적으로 확대되고 있는 지금의 시점에서 필요한 것은 원 소스의 흥행성적을 바탕으로 한 수익구조에 대한 검증이 아니라, 원 소스의 스토리텔링이 갖는 매체성에 대한 이해이다. 원 소스의 스토리텔링의 갖는 매체적 특질이 다른 플랫폼과의 교차나 이동에 적합한 것인지를 분석할 수 있는 기준은 작품의 내재적 측면에 대한 질적 분석일 수밖에 없다.This paper is based on the failure of the OSMU. By analyzing the causes and contents of failure to multi-use the source, to be wary of too much optimism and analyze it critically.
Even though it is based on one source, the multi-use of the platform from which it is reproducible is inherently different. Nevertheless, current valuation on it is often focused on commercial success. Therefore, to supplement this aspect, Critical analysis of the value of the text itself should be tried more differently. So, This paper is Critical analysis of elements of storytelling and how it is visualized based on the characteristics of the media.
As such, Webtoons and movies differ greatly in their attributes as media. Although the character A and the basic narrative have relevance, the form of the platform that conveys the story is very different. The most basic unit of film images is the “frame.” In principle, only what is shown in the frame of the frame can be transmitted through the video. Frame is not only a video but also a stylistic feature of a publishing cartoon. The visual movement from one square to the next is similar to the film, which is achieved by the connection of a frozen screen, the frame. However, in Webtoons, these frames are often torn down. That's what a vertical scroll is. Not all Webtoons are serialized in a vertical scrolling fashion, but it is clear that it is a unique visual representation of a webtoon.
However, most commercial films are written in ‘The Case.’ That is why non-profit techniques such as narration are discouraged. This is where the movie's second major defeat occurs. In the case of webtoon, the non-permanent narration, the technique of scrolling gives the inmates the opportunity to actively enjoy poetry as if they were savoring it. Movies were unable to use this way of talking. Therefore, the aesthetics and values of the original story were not reproduced on screen. However, they did not find any new techniques to promote cinematic aesthetics.