‘그리자이유’는 회색 또는 회색조로 그린 회화 기법을 뜻하는 미술사 용어다. 유럽에서 중세 후기 이래로 필사본, 스테인드글라스, 패널화, 벽화 등에 쓰인 기법이지만, 정작 이 개념이 형성된 것은 17세기의 일이다. 그리자이유는 회색에 대한 부정적 인식 때문인지 오랫동안 주목받지 못했으며 학문적 탐구에서도 배제된 주제였다.
역사상으로 볼 때, 그리자이유는 금욕과 절제를 강조했던 시토 교단의 스테인드글라스, 왕이나 귀족을 위한 고급 필사본에 쓰였고, 패널화에서는 화면 중심부의 내러티브와 구분하기 위한 목적으로 사용되었다. 밑그림이나 예비 작업에도 활용되었으나 독립된 작품으로 그려지거나, 조각 효과를 낼 수 있는 회화 기술의 탁월성을 증명하고자 도입되기도 했다.
그리자이유 개념은 이미지 역사학자 아비 바르부르크(1866-1929)의 이론에서도 확인된다. 그는 이 용어를 1907년 논문에 처음 썼고, 말년에 이르기까지 이에 대한 노트를 남기고 있다. 또한 자신이 평생 연구한 이미지 자료를 수집, 배치한 말년의 미완성 프로젝트 〈이미지 아틀라스 므네모시네〉에 그리자이유 개념을 적용했다. 바르부르크의 몇 가지 단편적인 저술을 통해 밝혀진 바, 그에게 그리자이유는 집단기억, 거리, 사유공간, 균형의 심리학, 절제 등의 개념과 연결되며 이미지를 바라보는 그의 근본적 태도와도 연관되는 것이었다.
우리는 바르부르크의 그리자이유 개념과 더불어 결핍, 부재라는 기존의 고정 관념을 넘어서 회색이 지닌 풍부한 표현적 가치를 확인할 수 있다. 나아가 하나의 비평 용어로서 그리자이유를 회화, 판화, 사진, 영화 등 동시대 시각문화 분석에 적용해 볼 수 있을 것이다.Grisaille is the term of art history, which means a technique of painting in gray or grayish monochrome. Though the painting technique has been used in European manuscripts, stained glasses, panel paintings, and murals since the late Middle Ages, it is the 17th century that this concept was formed. Whether it is because of its negative perception of gray, Grisaille has not been noticed for a long time and has been excluded from academic research.
Throughout history, Grisaille was used in precious miniatures and illuminations for royal families or stained glasses of the Cistercian order that emphasized abstinence and moderation, and in panel paintings, it was used to distinguish itself from the main narrative of central panel. It was not only used for drawing and preliminary work, but also painted as an autonomous work, and was introduced to demonstrate the excellence of painting techniques that can have a sculptural-looking effect.
The concept of Grisaille is also found in the theory of image historian Aby Warburg(1866-1929). He first wrote the concept of Grisaille in his 1907 paper and left notes until the end of his life. He also applied the concept of Grisaille to the unfinished project 〈Image Atlas Mnemosyne〉, for which he collected and placed the image data he studied throughout his lifetime. As Warburg's fragmentary writings reveal, Grisaille connects to the concepts of collective memory, distance, thought-space, psychology of equilibrium, and moderation, and relates to his fundamental attitude toward image.
Warburg's concept of Grisaille allows us to see the rich expressive value of gray beyond the traditional stereotype of scarcity and absence. Furthermore, as a critical term, Grisaille could be applied to analysis of contemporary visual culture such as painting, print, photography, and film.