연구배경: 지난날 전통시장은 주민 생활에 봉사하고 도시 기능을 개선하는 역할과 도시 발전을 위한 중요한 공간으로서 경제적 활동을 제공하는 장소로써 의미를 가진다. 하지만 도시화 과정에서 전통시장은 사람들의 관심에서 점점 멀어져 가고 있으며, 그나마 열악한 환경에서 개조 또는 철거해야 하는 상황에 놓여있다. 비교적 적은 자본과 지속 가능한 방식을 바탕으로 사라져가는 전통시장을 살릴 수 있는 물리적·비물리적 재생에 대한 연구를 통해 전통시장의 가치를 보존하고 경쟁력을 높임으로써 지역뿐만 아니라 도시전체에 활력을 불어넣어 줄 수 있는 방안을 제시하고자 한다.
연구방법: 본 논문은 문헌과 사례에 대한 연구를 기반으로 해외 전통시장 재생 성공 사례를 분석하고자하였다. 건축물 외관, 내부 공간, 기초시설, 시장 활동, 그리고 관광문화 등 도시 활성화의 측면의 5가지 성공 요소를 통하여 분석하였다. 대표적 전통시장인 국제시장을 대상으로 현장조사 및 심층 면접을 실시하여 문제점을 도출하였다. 국제시장에 대한 분석된 내용과 해외 전통시장의 성공 요소들과 연계하여 합리적인 시장 재생 방안을 제시한다.
연구결과: 해외 전통시장의 사례와 국제 시장의 문제점을 연계한 결과로는; 1. 건축물 외관 디자인의 혁신, 2. 시장기능의 다원화와 통합, 3. 기초 시설 설치 및 개선, 및 609창의공간의 청년들 중심의 시장 활동 활성화, 4. 지역만의 특색을 알리는 전시관, 공공시설 등의 문화공간의 확충 그리고 5. 해양수도 부산만의 컨텐츠를 살린 여행 관광업 개발 등 다섯 가지의 재생방안을 제시한다.
결론: 해외 전통시장은 전통 시장 공간의 내·외적인 변화와 문화 활동을 중심으로 다양한 컨텐츠를 적용하여 성공적인 시장재생을 구현하였다. 즉, 다양한 전통시장재생의 측면 중에서 공간 기능의 통합이나 개선 등의 물질적인 공간 환경 측면뿐만 아니라 단순한 상업적 활동이 이루어지는 제한적 공간이 아닌 문화적 활동과 경험적 행위가 제공될 수 있는 비물질적인 문화 환경 측면도 함께 개발되어야 한다. 이를 통하여 공생적 장소로서의 전통시장으로 재생된다면 발전과 경쟁력을 갖춘 지역의 시장이 될 것이다. 부산의 대표적인 전통시장인 국제시장도 물리적인 공간 환경 개선뿐만 아니라 비물질적인 측면에서의 문화적 컨텐츠와 스토리를 적용한 새로운 측면의 전통시장재생을 통하여 미래의 경쟁력을 확보하고 올바른 재생의 모범이 될 것이다.Background: The traditional market has played an important role in the development of the city and served residents' lives. It is one of the important components of the improvement of urban functions. However, in the process of urbanization, many traditional markets are slowly losing people's focus, and the traditional market has already encountered a serious crisis of survival, so many traditional markets are faced with the situation of reform or demolition. However, the regeneration of traditional markets can enhance the competitiveness of traditional markets in a relatively small cost and sustainable way, and stimulate the vitality of the whole region and the whole city.
Methods: Based on the literature research, this thesis analyzes the successful cases of overseas traditional market regeneration from the perspective of urban activity, and summarizes the success factors of overseas traditional market. Through field investigation and in-depth interview analysis of the current situation and existing problems of international market, combined with the successful experience of foreign traditional markets, the thesis puts forward a reasonable regeneration scheme.
Result: Comparing the successful experience of the traditional overseas market and the current situation of the international market, it is found that there are many problems in the development of the international market. In response to these problems, a regenerative plan is proposed for the renewal of the international market from the aspects of innovating architectural appearance design, compounding multiple functions, perfecting matching infrastructure, enriching market activities and developing tour and tourism.
Conclusion: As the most famous international market in Busan, the problems encountered in the process of development are also encountered in many traditional markets. Perhaps, the removal of the traditional market or reconstruction in different places is not the best option. Proposing a reasonable regeneration plan is the right way to develop the traditional market in the future.