연구배경: 완전 자율주행차의 등장으로 인해 “자동차에서 모빌리티로 진화”가 빠른 속도로 실현되고 있다. 많은 연구가 탑승객 중심으로 디지털 콕핏과 새로운 인테리어 등 차량 내부 인터페이스를 주제로 다루고 있는 가운데, 본 연구는 완전 자율주행차가 보편화되기 위해서 전반적인 소비자의 불안한 인식을 개선하는 것이 우선이라는 연구들을 먼저 참고하였다. 이 논문은 그러한 연구들을 바탕으로 어떻게 하면 탑승객뿐만 아니라 보행자나 일반 차량의 운전자까지도 완전 자율주행차와 대면하고 소통할 수 있을지에 대한 해결안을 모색하였다. 그리하여, 본 연구에서 해결안으로 제시하는 차량의 외부 인터페이스를 통한 인터랙션 디자인으로 인하여 도로의 광범위한 사용자 층에게 두 가지 측면에서 인식 및 인지의 변화를 가져오는지 보여주고자 하였다. 첫째, 도로의 사용자가 이 차량을 신뢰할 수 있는 자율주행 시스템으로 인식할 것인가? 둘째, 도로의 사용자가 이 차량의 자율주행 운행 상태를 의도대로 인지할 것인가? 인터랙티브 이모티콘은 이러한 인식과 인지를 개선하기 위한 해결안으로 도입되었다. 이 논문에서 이것이 소비자의 부정적인 인식 및 새로운 정보의 인지를 높이는 데 기여하였는지 아래와 같은 방법을 통해 검증하였다.
연구방법: 자동차의 외형을 평가할 때 디자이너가 공통적으로 사용하는 형용사 쌍으로 이모티콘이 없을 때 대비 있을 때 느낌을 평가하게 했다. 총 61명의 디자이너 혹은 디자인 관련자가 두 개 모두 평가하였고, 이모티콘의 애니메이션을 확인할 수 있는 온라인 설문으로 수행했다.
연구결과: 16쌍의 형용사를 의미차별화 다항목 척도로 피실험자 내 디자인으로 두 디자인에 대해 평가하게 하였다. 3개 척도로 각각의 항목에 대해 평가한 점수를 비교한 결과, 총 8쌍의 형용사가 이모티콘 적용 전후 다르게 인식된 것으로 나타났다. 이것을 해석하기 위해 요인분석을 실시하여 유의한 그룹핑을 형성하였다. 총 5개 요소로 그룹핑되고 이 중 4개 요소에 영향이 있었다. 이모티콘 적용 후 더 신나는, 우아한, 동적인, 부드러운, 현대적인, 미래적인, 여성스러운, 가벼운 쪽으로 나타났다.
결론: 인공지능과 같은 우리 삶에 편익을 주는 기술을 탑재한 자율주행차가 일반 차량과 다른 존재라는 점을 긍정적으로 다가간 결과는 긍정적이다. 기술에 대한 신뢰를 회복하는 데 기여하기 위해서는 이모티콘의 스타일 및 상황에 따른 인터랙션에 대해 더 고민할 필요가 있겠다.Background: Recent progress of fully autonomous cars makes us believe that they are going to arrive in our lives earlier than expected. Fully autonomous cars do not need human drivers. It changes a lot in terms of interior design of cars. A lot of innovative design emerge to demonstrate interior design of fully autonomous cars in the future. However, we observe fewer design challenges to show how those cars look from exterior in view of pedestrians and human drivers. It is important that pedestrians and human drivers are able to notice driverless cars and interact with them. Using emoticons is one of the ways to help road users in this context. We assumed that emoticons engage people and appear to be more friendly. Thus, we hoped that fully autonomous cars with interactive emoticons exterior will help increase the technology acceptance of road users.
Methods: In this study, we tested two design concepts: One design without emoticons, the other integrating animated emoticons. To evaluate the difference in designers' perception of the characteristics of both design concepts, 61 designers or design-related practitioners/students were recruited by snowball sampling. Two sets of 16 bi-polar adjectives of semantic-differential scale relevant to each design were presented to respondents on the on-line survey form. All respondents evaluated both design alternatives in the same order. Analysis is done on two aspects: the significance of the difference in the evaluation of two design alternatives by applying emoticons and the factor analysis of sixteen pairs of adjectives.
Result: The results indicated that eight pairs of bi-polar adjectives are dependent on the design alternatives. It was found that the design with emoticons was perceived differently(excited, elegant, dynamic, soft, contemporary, futuristic, feminine, light).
Conclusion: We can conclude that the results show that emoticons helped intriguing and assuring people on accepting the new technology with artificial intelligence.