본 논문은 키에르케고어가 익명으로 발표한 저술들에서 수행한 ‘심리학적 실험’을 주제로 한다. 키에르케고어에게 있어서 ‘심리학적 실험’ 혹은 ‘상상의 심리학적 구성’은 하나의 문학적 전략이다. 심리학적 실험을 통해 키에르케고어가 목적하는 바는 실존하는 개인을 살아 움직이게 하는 운동의 원천을 연구하는 것이다. 키에르케고어의 관심은 실제 상황 속의 역사적 개인들을 재현하는 데 있지 않았으며, 오히려 가상의 상황에 놓인 허구의 인물들을 구성하는 데 있었다. 그는 창작된 인물 안에서 일어나는 실존적 갈등을 극적으로 표현하고자 했고, 심리학적 실험은 이것을 가능하게 하는 구체적 수단이었다.
키에르케고어의 심리학은 오늘날 우리가 알고 있는 과학으로서의 심리학과는 다르다. 따라서 본론 첫 부분인 2장은 키에르케고어 심리학의 형성 배경으로서 19세기 코펜하겐에서 전개된 철학적 심리학에 대한 역사적 고찰을 담을 것이다. 3장은 인간학적 성찰의 기획 속에서 간접전달을 위한 수행 전략으로서 심리학적 실험이 정립되고 개념적으로 발전하는 과정을 살피고, 끝으로 실험의 목표와 의의를 논한다. 이상의 논의를 통해 본고는 심리학적인 동시에 미학적인 키에르케고어의 ‘심리학적 실험’의 고유성을 조명하고자 한다.This treatise is on the ‘psychological experiment’ practised by Søren Kierkegaard in his pseudonymous writings. For Kierkegaard the ‘psychological experiment’ or ‘imaginary psychological construction’ is a literary strategy. Kierkegaard’s aim is to study the source of movement that animates the existing individual. However, he is not interested in the representation of historical individuals in actual situations, but in the construction of fictional characters that are placed in hypothetical situations. The ‘psychological experiment’ enables him to dramatize an existential conflict in an experimental mode.
Kierkegaard’s psychology is very different from how we understand psychology as science today. The first part of this article attempts to establish a general framework of early history of philosophical psychology in Copenhagen, in the 19th century as formative background of Kierkegaard’s psychology. In the next step, the conception of an imaginary psychological construction as a performative strategy for indirect communication will be discussed concretely. In conclusion, this essay will enlighten on the aesthetic significance of Kierkegaard’s psychological experiment.