연구배경: 본 연구에서는 뇌파와 시선추적장치를 활용하여 성격유형에 따른 시청각 자극의 수용형태를 밝히고자 하였다. 시지각 반응과 연계한 성격유형별 시청각 자극을 어떻게 받아들이고 있는지 시선추적장치를 통해 확인하고 뇌파분석을 통해 수용형태를 규명하고자 하였다.
연구방법: 피험자의 성격유형을 토대로 보건복지부에서 금연캠페인으로 실시한 금연 Image와 영상의 시청각 매체를 실험자극으로 하여 뇌파 및 시선추적장치를 활용한 실험과 사후설문, 분석의 형태로 진행하였다.
연구결과: MBTI 성격유형의 내향(I)과 외향(E), 직관(N)과 감각(S), 사고(T)와 감정(F), 판단(J)과 인식(P) 두 집단 간 평균 차이에 대한 RAB, RA, RB, SMR지표의 대응표본 t-검정을 실시한 결과 대부분의 유형과 지표에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 뇌파의 각성반응에 대한 이완반응이 가장 높은 베타파에 대한 알파파(RAB)의 이미지와 안정 시 나타나는 상대알파파(RA)가 가장 높은 이미지로는 둘 다 Smoke①로 나타났다. 긴장, 각성, 주의집중 시 나타나는 상대베타파(RB)가 높은 이미지는 Smoke⑨로 나타났다. 이는 사후설문조사에서도 피험자들이 가장 적절하며 광고효과가 높다고 생각하는 이미지로 선택한 결과와 같았다.
결론: 본 연구는 인간의 성격유형에 따른 시청각 자극의 반응의 차이를 분석하여 성격유형별 뇌파반응과 시선의 패턴을 파악하고자 하였다. 본 연구를 통해 기대할 수 있는 바와 활용방안으로는 개인의 성격특성에 대한 인지과학적 이해의 지평을 넓힐 수 있을 것이다. 내면적 정서와 성격유형 해석 방법을 뇌 과학적인 방법과 생리학적 방법으로 분석하여 다양한 지식을 구축할 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 고객의 성격유형에 따른 마케팅 활동의 선호도를 이해할 수 있다면 연구결과는 다양하게 활용될 수 있을 것이다. 이제까지의 맞춤형 마케팅에서 진일보한 마케팅 전략을 수립할 수 있을 것이다.Background: The purpose of this study was to investigate the acceptance of audiovisual stimulation according to personality type using brain waves and eye tracking system. The purpose of this study is to clarify the audiovisual stimulation according to the type of personality that is connected with the visual perception reaction through the eye tracking device and to identify the acceptance form through analysis of EEG.
Methods: Based on the subject's personality type. The Ministry of Health and Welfare cited smoking cessation images and audio - visual media as experimental stimuli. The experiment was conducted using EEG and eye tracking device, and the questionnaire was followed by analysis.
Result: The mean difference between MBTI personality type introversion(I) and Extraversion(E), intuition(N) and sensing(S), Thinking(T) and Feeling(F), Judging(J) and Perceiving(P) Corresponding sample t-test of RAB, RA, RB, and SMR indicators showed statistically significant difference in most types and indicators. Both the RAB and Beta waves with the highest relaxation response to the EEG response were found to be Smoke①. Smoke⑨ was the image with higher relative beta waves (RB) in tension, arousal, and attention. This was the same as the results of the post-surveys, in which the subjects were selected as the most appropriate and highly effective ads.
Conclusion: The purpose of this study was to analyze the difference of the responses of audiovisual stimuli according to human personality type and to grasp the pattern of EEG response and gaze pattern by personality type. This study will broaden the horizons of cognitive science understanding of personality traits. It will be possible to construct various knowledge by analyzing internal emotion and personality type interpretation method in brain scientific and physiological way. If you can understand the preference of marketing activities according to your personality type, you will be able to establish advanced marketing strategies in your customized marketing.