연구배경: 최적의 사용자 경험을 만들어내기 위해서 디자이너는 사용자를 중심에 두고 제품 또는 서비스의 유용성, 사용성, 감성을 높이는 방법을 찾아야 한다. 이 중 제품이나 서비스의 유용성은 반드시 충족되어야 할 사용자 경험의 요건이다. 그러나 유용성은 복합적인 요인이 사용자의 특성이나 환경적 특성과 맞물려 나타나는 것이기 때문에 제품이나 서비스를 유용하게 디자인하기 위해서는 유용성에 대한 체계적인 디자인 접근 방식이 필요하다.
연구방법: 사용자-시스템의 상호작용 구조를 계층화하고 이를 기반으로 유용성 디자인 프레임워크를 설계하였고 유용성 디자인 방법론을 제안하였다. 유용성 디자인 결과의 타당성을 높이기 위해, 검증된 우선순위 결정 및 품질 평가 기법인 AHP, 카노모델 평가 기법을 활용하였다.
연구결과: 본 연구에서는 사용자 경험 디자인 시 제품이나 서비스의 유용성에 대해 체계적으로 이해할 수 있는 구조를 만들고, 이를 기반으로 유용성을 판단하여 디자인 의사결정을 내리는 방법을 제안하였다.
결론: 본 연구는 기존 유용성 관련 연구가 제공하지 못했던 실제 디자인 과정에 활용할 수 있는 디자인 방법론을 제안했다는 점에서 의의를 가진다.Background: To create optimal user experience, designer should look for ways to increase usefulness, usability, and pleasurebility of product or service focusing on user. Above all, usefulness is a necessary condition that must be fulfilled for user experience. However, the complexity of the user’s characteristics and usage environments make it difficult designing useful product or service. Therefore, a systematic approach to determining and designing usefulness is required.
Methods: In this study, a huerarchical interaction structure of user-system was builded. Based on this, a usefulness design framework and a usefulness design methodology were developed. Evaluation techniques were used to enhance the validity of the design results including AHP, Kano’s model evaluation.
Result: As a results, the structure for systematicunderstanding of usefulness was made and a methodology of decision making on design are suggested.
Conclusion: This study has implications for suggesting that the design methodology can be used in the actual design process that the existing usefulness research did not provide.