이 연구의 목적은 할랄 경제, 특히 할랄 소비의 대두와 전개, 제도화 과정을 인도네시아를 대상으로 하여 살펴보는 것이다. 이슬람 경제의 부상이라는 흐름 속에서 할랄 소비의 등장 및 영향력 확대 과정, 할랄 소비에 대한 일반인의 태도, 할랄을 제도화하려는 움직임의 가속화 과정이 논의될 것이다. 2절에서는 할랄 소비에 대한 국내 연구가 간략히 검토될 것이다. 3절의 주제는 이슬람 원칙에 맞추어 경제활동을 행하고자 하는 이슬람 경제의 출현 배경과 전개 양상이다. 4절과 5절의 연구대상은 소비 영역에서의 할랄 개념 적용과 확산, 제도화이다. 마지막 절의 주제는 2014년에 제정된 ‘할랄제품보장법’과 이를 둘러싼 논란이다. 이 논의를 통해 이슬람이 현대적 소비를 추동하는 요소 중 하나로 확립되었고, 소비가 무슬림 사회에서의 이슬람화를 심화시키는 요인으로 작용하고 있다는 주장이 제기될 것이며, 할랄 소비의 제도화가 추후 어떤 방향으로 전개될 수 있을지에 대한 이해 제고에 일조할 수 있을 것이다.The purpose of this paper is to examine the emergence of halal consumption and the process of institutionalizing halal products in Indonesia. The ways halal consumption emerged in Islamic discourse, attitudes of Muslim consumers to halal products and the acceleration of institutionalizing halal certification are dealt with. In the second section, existing literatures on halal consumption are to be briefly reviewed. The topic of the next section is the emergence and actualization of Islamic economy in financial and non-financial sectors. In the fourth and fifth sections, the focus is on the expansion, application and institutionalization of halal concept in consumption. Lastly, the paper analyzes halal product certification law enacted in 2014. It will be maintained that religion has become a decisive factor in determining behaviors of Muslim consumers and that halal in consumption has accelerated the process of Islamization having taken place for the last few decades in Indonesia.