우리나라 도시의 상업 건축물은 1980년대 이후 다양한 성격의 용도가 하나의 건물군으로 복합화하는 성향을 나타내고 있다. 복합화 성향은 다양한 지역에 나타나지만 특히, 신도시 주거지역 배후시설의 복합화는 경관적으로도 매우 주목할 만한 것이다. 옥외광고물 총수량은 해마다 급증하고 있으며 이 중 약 50%가 불법광고물로 파악되고 있다. 이들 옥외광고물의 대부분은 고밀도, 과대크기, 자극적·원색적 디자인, 건물과의 부조화, 획일화 등의 문제를 안고 있다. 상기의 문제를 해결하고자 옥외광고물에 대한 규제와 개선의 수단으로 옥외광고물 가이드라인 도입, 고시지역확대, 옥외광고업자 자격강화, 광고물실명제, 옥외광고자율관리지역 등 다양한 행정적·제도적 수단이 동원되고 있다. 2011년 상반기에는 옥외광고물등관리법 및 시행령이 개정되었으며 이에 따른 지자체의 조례개정 또한 진행될 것이다.
그러나 상기와 유사한 행정적·제도적 대응이 있었음에도 불구하고 개선되지 않고 있는 옥외광고와 관련한 작금의 상황은 간판의 영향력을 인정하고 「간판악영향」을 개선하여야 한다.
이에 본 연구에서는 가로경관을 개선하기 위한 옥외광고물의 문제를 해결하기 위해 건축물 전면적에서 광고물이 차지하는 면적을 총량의 개념으로 관리하는 방안을 통해 건축물의 입면 개선에 대한 ‘광고면적 총량제’로 연구·탐색하였다.
광고면적 총량제는 건물의 입면 구조와 크기에 따라 부착할 광고물의 면적을 일정한 범위내로 제한함으로써 획일적으로 설치되는 광고물의 크기를 제한하여 일방적으로 노출되는 광고물로부터 가로환경의 질을 개선ㆍ보호하고자 하는 제도로 정의할 수 있으며, 건축물 광고면적 총량제, 가로별 광고면적 총량제, 광고내용 면적 총량제로 세분할 수 있다.
간판이 아름다운 거리 조성사업지 10곳을 대상으로 총량률 분석 결과를 종합하여 보면 광고물의 수량은 평균 37.3개에서 평균16.7개로 감소하였으며, 광고표출면적 총량은 평균41.4%에서 평균 23.5%로 감소하였다. 이는 간판 시범가로 조성사업의 시행과 옥외광고물 가이드라인의 적용에 의한 것으로 가로의 이미지에 대한 쾌적성 지수가 향상시키는 유의미한 요소로 나타났으며 바람직한 광고면적 총량의 도출로 활용될 수 있다.The urban commercial buildings of our country have been showing a tendency to become mixed-use building complexes with purposes of various nature since the 1980s. The mixed-use tendency appears in the various regions, and particularly, noteworthy is the fact that the mixed-use tendency is prominent in the background facilities of new town residential areas. The total quantity of outdoor advertisements increases rapidly every year and about 50% of these are considered illegal advertisements. Most of these outdoor advertisements have the problems of high density, excess size, provocative, crude designs, disharmony with buildings, and monotonous uniformity. As the means of regulation and improvement of the outdoor advertisements to solve these problems, diverse administrative and institutional measures such as the adoption of outdoor advertisement guidelines, expansion of price-regulated regions, raising the qualifications of outdoor advertising agents, real-name advertisements, and self-regulating outdoor advertisement regions have been taken. In the first half of 2011, the outdoor advertisement management law and enforcement ordinance were amended and the resultant amendments of ordinance in the local autonomous entities will also be issued.
However, despite the above-mentioned administrative and institutional measures, the problems of outdoor advertisements have not been improved, so the influential power of signboards should be recognized and the ‘harmful influence of signboards’ should be remedied.
So in this research, ‘the advertisement surface area total quantity system’ was studied and explored for architectural facade through the ways of managing the size of the advertisement as the concept of the sum total that occupies the entire area of the building in order to solve the problems of outdoor advertisements to improve streetscape.
The advertisement surface area total quantity system can be defined as the system to improve and protect the quality of street environment from the advertisements that are unilaterally exposed by limiting the size of uniformly installed advertisements within a certain range through limiting the size of advertisement according to the size and structure of the building facade and it can be subdivided into the advertisement surface area total quantity system for buildings, the advertisement surface area total quantity system for streets, the advertisement surface area total quantity system for advertisement contents.
The results of conducting total quantity rate analysis on the 10 development project zones of beautiful signboards streets showed that the number of advertisements decreased from 37.3 to 16.7 and the total quantity of advertisement exposure areas decreased from 41.4% to 23.5%. This was due to the enforcement of development projects of signboard model streets and the application of outdoor advertisement guidelines, and the comfort index of street image was found to be significant factors and this can be utilized to derive the desirable advertisement surface area total quantity.