본 연구는 지식을 객관적 지식과 주관적 지식으로 구분하여 간판에 대한 간판 광고 태도와 상점 태도 그리고 방문 의도를 측정 효과를 측정하였다. 연구 결과 객관적 지식은 간판 광고 태도나, 상점 태도에 정적인 영향력을 가지는 것으로 나타났고 주관적 지식은 광고 태도나 상점 태도에 부적인 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 또한 간판 광고 태도보다 상점 태도가 방문의도에 보다 많은 영향을 미치는 것을 위계적 카이스퀘어 분석을 통해 밝혀냈다. 이를 통해 본 연구는 간판 효과를 개인 특성과 관련된 변인으로 규명하였다는 연구 성과를 가지고 있으며 간판의 효과를 상점 태도 방문 의도에 미치는 영향력을 규명함으로써 간판 효과 연구에 관한 새로운 접근방법을 보여주고자 하였다.This study objective knowledge and subjective knowledge of knowledge, separated by the sign shop for signage advertising the attitudes and behavior and to measure the effectiveness of the visit intention were measured. Signs advertising the attitudes and knowledge of objective
findings, shops attitudes appeared to be having plus influence attitudes and subjective knowledge store ad attitude showed with minus influence. In addition, signs advertising attitudes to visit intention more shops attitudes affecting intentions to more hierarchical than the chi-square analysis revealed.
Through this study the effect of the signs associated with individual characteristics were identified as variables. Signs of a visit to the effects of store attitude by identifying the impact on research into the effects on the signs to show a new approach.