본 연구의 목적은 미국 공익광고 협의회 AD Council을 중심으로 옥외매체를 활용한 공익광고의 현황을 살펴보고, 다양한 유형 분류를 통해 그 표현방식을 고찰하여 국내 옥외 공익광고에 미치는 함의를 모색하기 위함이다. AC의 옥외 공익광고는 2011년 4월을 기준으로 Community와 Education, Health & Safety라는 대 주제하에 Energy Efficiency, Fatherhood Involvement, College Access, Early childhood Development,Autism Awareness, Emergency Preparedness 등 총 69건의 옥외매체를 활용한 공익광고 캠페인을 시행하고 있다.
AC의 옥외 공익광고물을 정보적 소구와 정서적 소구로 분류하여 그림, 사진, 그래픽 등을 우선적으로 그 메시지 유형을 살펴본 결과, 정서적 소구가 과반수 이상을 차지하고 있었고, 정보적 소구도 일부 나타났다. 표현방법은 설명이나 논증이 아닌 있는 사실을 그대로 적시하거나, 주제에 관한 정보를 단순히 제공하고 있는 ‘정보/사실제공’형 표현방법이 가장 많은 것으로 조사되었다. 또한 타깃에 따라 분류한 결과, 이기적 차원의 광고가 이타적 차원의 광고보다 많은 비중을 차지하고 있는 것으로 나타났다.In modern society, a human being enjoys incredible convenience and benefits due to the advancement of science and technology. Behind the modern conveniences, however, many problems like loss of humanity and environmental pollution have occurred. Thus, the Public Service Advertising (PSA) has been considered as a crucial way of solving these problems.
PSA in South Korea has contributed to the public interest by informing current issues through various forms of media. However, as compared with PSA of the US, that of Korea is economically and socially under poor condition. Therefore, we should develop and operate PSA suitable for South Korea's situation. In particular, the study has focused on the form of appeals, expression strategies, tarkets among elements of Outdoor PSA.
Outdoor PSA topics of the AC in U.S. are classified as Community, Education, Health & Safety. It has been used a lot of emotional appeals, to provide the information on expression strategies.