본 연구는 우리나라 일부 도시에 대한 교통 안내판에 대하여 도시 홍보와 광고 선전의 입장에서 진행한 것으로서, 도시 가로 보행자 공간의 공간적 범위를 보행공간에 국한되지 않고, 도시를 상징하는 옥외광고물의 입장에서 혹은 보행자의 편의성 입장에서 구조물의 구성과 도시 미관 관점에서의 해석을 시도하였다. 이에 대한 결론으로 교통안내 분야에 대한 구조물의 도시 홍보성, 광고 기능, 간결성을 수행할 수 있는 시안을 제시하였다. 첫째, 도시환경의 질적인 향상을 이루기 위해서 현재의 관리 주체가 매우 혼란스럽게 구성되어 있는 것을 디자인과 홍보 전문가로 구성된 전문성 있는 한 개의 주체로 일원화되어야 한다. 둘째, 과감한 표지판 구조물을 정리할 수 있는 가로등이나 교통 신호등의 구조물을 외국의 사례와 같이 재구성해야 할 것이다. 셋째, 홍보와 광고에 대한 교통 안내판이나 교통 구조물의 미학적 디자인 감각을 도입하여 정보 전달 시설물을 설치하여야 할 것이다. 넷째, 도시를 대상으로 관련 기관 입장에서 현재의 예산 범위 안에서 정비를 할 수 있는 방안을 모색하여 본 결과, 도시 환경적 조화와 간결성이 크게 향상됨을 알 수 있다. 이를 위해 모든 기관을 통합하여 “도시 안내 구조물 관련 전문기구"로 통합하여 디자인 전문가는 물론 교통 전문가와 관광전문가를 망라하는 인사들이 참여하여 관리하여야 현재의 미흡한 문제들이 개선될 것이고 기본적으로 도시 미관 제고라는 도시의 홍보 구조물서의 기능을 다할 것이다.This study was achieved for city promotion and advertisement activity about traffic signs in some cities in Korea. And it tried to interpret the range of the space of pedestrians from the point of outdoor billboards representing the city or from the pedestrians’ point of view instead of being confined to a walking space. And a draft for performing city promotion, advertisement and simplicity about traffic guidance is suggested. Firstly, the current complex subject of the management should be unified into a professional one to improve the city environment qualitatively. Secondly, the structures like street lights and traffic lights should be reconstructed daringly like foreign examples. Thirdly, sign structures should be installed by introducing aesthetic design sense of traffic signs and traffic structures for promotion and advertisements. Fourthly, as a result of searching for methods to maintain within current budget from the related organization's position, it is possible to know that environmental harmony and simplicity of city are improved a lot. Maintenance with comprehensive experts' participation by integrating all the organizations into “Organization of city information structures” can improve the current problems and fully function as a promotion structure of city for raising the aesthetic view of cities.