본 연구는 최근 옥외광고 분야에 있어서의 주요 관심 영역인 도시환경 개선 및 도시 이미지 제고 방안을 탐색해 보기 위해 진행되었다. 실제로 현재 세계 각국들이 국가 이미지나 자국의 대표적인 도시 이미지를 국제적으로 부각시키기 위해 노력해 오고 있는 현실 속에서 도시 브랜드 정립의 중요성과 의미에 대해 살펴보는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 유럽연합 차원에서 오랜 기간 동안 진행해 오고 있는 유럽문화수도 프로젝트에 대한 분석을 실시하였다. 구체적인 연구대상은 지난 2009년 유럽문화수도로 선정된 바 있는 오스트리아 린츠와 리투아니아의 빌니우스로서 이들 도시의 선정 과정 및 파급 효과 등을 중심으로 사례 분석을 실시했다. 분석결과 이들 도시는 유럽문화수도 선정 이후 국제적 위상을 높일 수 있는 기회를 갖게 되었으며, 문화적 부의 축적, 지역의 발전, 관광객 유치는 물론 지역민들의 자부심 향상이라는 효과를 가져왔음을 알 수 있었다. 한편, 이러한 프로그램이 성공하기 위해서는 도시를 매력적으로 부각시킬 수 있는 차별화된 전략이 요구되며, 제반 프로그램이 전반적으로 도시생활의 품격 제고와 연계되어 진행되어야 할 것이라는 교훈을 주고 있다. 결론적으로 본 연구결과는 우리나라 역시 국가나 도시 브랜드 제고 정책에 있어서 옥외환경 개선 및 총체적인 도시 이미지 활성화 전략 수립이 마련되어야 할 것임을 제안하고 있다.This study attempts to review and suggest policy measures designed to improve the city environment and enhance city image which have become increasingly important subjects of research interest recently in the outdoor advertising field. Many countries around the world these days are striving to improve their country image and the visibility of their representative cities on an international scale. This leads to a need for an in-depth study on the meaning and importance of establishing strong city brands. The European Capital of Culture (EDOC) program, supported by the European Union, has been in place since the summer of 1985 (with the Athens being the first title-holding city). In 2009, Lintz (Austria) and Vilnius (Lithuania) were the European Capitals of Culture. This paper conducted a case study of the selection process and benefits of the program on the respective cities. A thorough review of these cases demonstrates that the event served as a catalyst for the cultural development and transformation of the respective city, leading to increased visibility and profile on an international scale, accumulation of regional wealth, regional economic development, increase in the number of tourists, and stimulation of increased cultural participation and pride of the residents. The review also provides valuable lessons that for such a program to succeed, the challenge lies in formulating and implementing an innovative, differentiated program rather than adopting tried and tested ECOC models, linking the various specific programs to the improvement of the overall quality and class of city life. In conclusion, this study suggests that Korea needs establishment of a comprehensive outdoor environment and city image improvement strategy in her country and city brand improvement efforts as well.