본 연구는 도시 현수막광고에 수용자에 대한 인구학적 요인과 현수막 광고의 메시지 속성 요인이 현수막 광고효과에 어떤 영향을 미치는 알아보고자 하였다. 수용자의 인구학적 요인 가운데 연령, 학력, 소득, 교육수준 등이 광고메시지에 대한 관여도, 호감도, 그리고 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 또한 현수막 광고메시지에 대한 관여도와 호감도가 구매의도에는 어떤 영향을 미치는지, 마지막으로 현수막 광고메시지 속성요인(색깔, 서체, 크기, 그림)과 노출횟수가 수용자에게 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다.
인구학적 요인 가운데서 여성이 남성보다 현수막 형태의 옥외광고 메시지에 더 높은 정보처리 수준을 보이며, 소득 수준이 높을수록 현수막 광고메시지에 실린 내용에 대한 호감도와 구매의도가 높게 나타났다.
수용자의 현수막 광고메시지에 대한 관여도와 호감도가 높을수록 구매의도에 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
디자인 요소(색깔, 서체, 크기, 그림)의 영향에서는 이 네 요소 모두 수용자의 광고메시지에 대한 관여도, 호감도, 구매의도에 영향을 미치지만, 개별 요인으로는 색깔이 유의미한 영향력을 미치는 것으로 조사되었다.This study aimed to identify how the effects of demographic variables (gender, age, income & educational level) of audiences and message attributes (letter size, letter types, color of placard and pictures in placard) of urban placards work on the audiences.
Among the demographic variables, female was more likely to affect the involvement on the placard messages than the male. The higher the income of the audiences, the more likely to show even more favor and intentional purchase. As the level of involvement and liking gets higher, the degree of intentional purchase is more likely to be stronger. Elements of design (such as color, letter size & type, and pictures) as a whole have the effects on the audiences' involvement, liking, and intentional purchase.