최근 새로운 표현 수단을 찾아 매일 세계적으로 7만개 이상의 블로그들이 새로 생성되고 있고, 블로거들은 미디어 매거진 발행인, 취재기자로서 스스로 생산한 정보를 유통할 수 있다. 즉, 풀브라우징이 탑재된 스마트폰이 클라우드 컴퓨팅과의 결합 등으로 유비쿼터스가 일상화되었고, 오프라인 잡지나 웹진, 블로그진 등이 모바일진화 할 수 있는 환경이 조성되었다. 또한 데이터프리 요금제 활성화로 수적·양적 데이터 사용량이 늘고 있는 추세이고, 이통사 입장에서도 음성통화 시장의 포화 상태에서 ARPU(Average Revenue Per User, 가입자당 평균 매출액을 높일 수 있는 방안으로 데이터 서비스에 주목하고 있다.
이 연구에서는 이렇듯 발전하는 모바일 환경에서 모바일진의 광고매체 가능성을 알아보기 위해 온라인상에서 이루어지고 있는 온라인진과 모바일진의 특성을 알아보고, 모바일 광고의 유형 및 특징도 아울러 살펴보았다. 또한 모바일진의 토양이 되는 기술적 사항들을 살펴보고, 현재 모바일에서 이루어지고 있는 각종 켄텐츠 비즈니스중 대표적 사례를 중심으로 알아봄으로써 모바일진의 수익화 가능성을 알아보았다.
이러한 연구 결과를 토대로 이 연구에서는 모바일진은 전문성을 갖춘 컨텐츠로 세분된 타겟 유저를 향한 차별화된 전략이 가능하며, 이는 광고매체로서 모바일진의 가능성을 확인해 볼 수 있는 계기가 될 수 있을 것으로 결론지었다. 아울러 현재 모바일진은 명확한 독립매체로서 확실한 영역을 갖추고 있지는 못한 상황이지만, 가장 저변이 잘 구축되어 있는 분야중의 하나이고, 기술적, 환경적 요인도 점차 제고 되고 있으므로 향후 광고매체로서 적극 활용될 수 있을 것으로 기대된다고 결론지었다.In search of new expression means, more than 70,000 blogs are newly created everyday in the world. The publishing companies of off-line magazine that were in charge of producing and distributing information in the past was converted to on-line and advanced to publish webzine so that all bloggers can produce and distribute information by themselves. Namely, all bloggers as publisher of media magazine and reporter can distribute the information that they produce by themselves. As wired Internet world expressed by web was developed to peripheral environment of mobile, bloggers possess the special features of mobile represented by mobility. As smart phone equipped with full browsing combines with cloud computing, ubiquitous becomes routine and the environment in which off line magazine, webzine, blogzine, etc can be mobilezine is being established. Due to activation of data free rate, quantitative and qualitative data consumption is increasing. It is global phenomenon that mobile communication pays attention to data service as means to increase ARPU when voice call market is saturated.
To investigate the possibility of ads media of mobilezine in the mobile environment which is developing so, this research checked and analyzed the webzine and blogzine realized in on-line and grasped domestic and overseas mobile environment and wired and wireless situation. Further, it checked technical matters which are the fundamental of mobilezine and surveyed to possibility of profit of mobilezine by researching the representative cases among diverse contents business.
In conclusion, mobilezine as contents with expertise can perform differentiated strategy for segmented target user, which became the opportunity to check the possibility of mobilezine as ads media.
In the above research, mobilezine is currently without positive area as definite independent media, but it is the media device with well-organized base. Further, as the technical and environmental factor is gradually enhancing, the possibility of mobilezine as possibility of ads media can be expected.