본 연구는 1990년대부터 2008년까지 학술지에 게재된 옥외광고 관련 연구논문의 동향을 탐색하였다. 분석대상은 학술지 원문검색 시스템인 KISS에서 검색된 옥외광고 관련 연구논문 그리고 KISS에서 검색되지 않는 광고연구 및 옥외광고학연구 학술지에 게재된 옥외광고 관련 연구논문 87편이었다. 연구 결과 우리나라 옥외광고 관련 연구는 초기에 주로 디자인계열 전공자들에 의해 도시환경 및 크리에이티브에 대한 연구가 주를 이루었으며 주로 문헌조사 및 사례를 제시하는 사례관찰 방법을 주로 사용하였다. 또한 학술논문보다는 간행물을 참고하는 경우가 상대적으로 많았다. 그러나 매체환경의 변화로 인한 옥외광고 등 BTL매체의 관심 증대 그리고 2004년 옥외광고학 연구의 발행과 함께 다양한 주제 및 방법이 사용되었다. 특히 광고홍보학 전공자들에 의한 옥외광고 효과연구가 늘어나면서 실험 및 서베이 등 정량적 방법에 의한 과학적 연구가 증가하였으며 참고문헌의 경우에도 점차 학술논문의 인용 및 참고가 많아지는 경향을 보이고 있었다.This study explored the trends of research papers related to outdoor advertising that were printed on scientific journals published from 1990's to 2008. The objects of the study were 87 theses including some research papers related to outdoor advertising found on the Korean Studies Information System, KISS, some advertising theses that were not found in KISS, and some outdoor advertising-related theses published on outdoor advertising journals. According to the results of the study, it was shown that the early stage of researches related to outdoor advertising was filled mainly with the studies on the urban environment and the creative conducted by those who had design-related degrees, and adopted the case observation method using the documentary survey and presenting cases. Also, journals rather than academic theses were relatively more referenced. However, as the interest in BTL media including outdoor advertising brought about by the change of medium environment increased and the Outdoor Advertising Studies published in 2004, diverse subjects and methods were used. In particular, with the increase in the research on the outdoor advertising effect conducted by those who have degrees of advertising and public relations, the scientific research conducted through quantitative method such as experiments and surveys has increased. Also with regard to bibliography, the academic theses have the gradually increasing tendency to be referred and quoted.