본 연구는 중앙차로승강장 광고 접촉형태를 알아보기 위해 수용자의 일반적 이동 패턴을 알아보고 승강장 시설물 및 광고를 통한 수용자의 인지 및 반응을 알아보고자 했다. 오늘날 소비자들이 생활하는 모든 공간에서 우리는 의식적으로 또는 무의식적으로 광고를 접하고 있으며, 수용자의 시선이 있는 어디에서도 미디어와 접촉이 불가피하다. 위치적 특성이 중요한 옥외광고에 있어서는 더욱 장소 공간에 대한 중요함이 강조되고 있으며, 이런 장소 공간이 미디어가 발전 개발되는 시장이라고 할 수 있다. 이 논문에서는 첫째, 중앙차로승강장을 이용하는 수용자의 이용행태를 분석하고, 승강장 시설물에 대한 수용자 인지 및 태도에 대해 알아보았다. 둘째, 중앙차로승강장 광고에 대한 수용자들의 태도와 인식에 관하여 알아보았다. 셋째, 중앙차로승강장 광고 노출이 수용자 만족도 및 구매 의향에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다.The purpose of this study was to examine commuters' ordinary moving patterns and review their cognition of and response to the traffic platform facilities and advertisements and thereby, analyze their exposure to the island shelter advertisements. The specific objectives of this study were set up as follows; First, commuters' patterns of using the island shelters would be analyzed and thereupon, their cognition of and attitudes toward the island shelter facilities would be examined. Second, commuters attitudes toward and cognition of the advertisements installed at the island shelters would be surveyed. Third, how the exposure to the island shelter advertisements would affect commuters' satisfaction with them and their intention of purchase would be analyzed.