본 연구는 대학생 집단을 대상으로 정치 관여도와 정당 선호도에 따라 옥외정치광고 인지 효과와 옥외광고 자체에 대한 평가의 차이를 비교 분석하였다. 정치 관여도 수준에 따라 두 집단으로 나누어 옥외정치 광고 유형별 인지 효과에 대한 차이를 비교 분석한 결과 명함형 광고에서 두 집단 간에 차이가 나타났다. 고 관여 집단이 저 관여 집단보다 명함형 광고의 인지적 효과에 보다 높게 나타났다. 아울러 정치 관여수준이 높을수록 옥외정치 광고를 긍정적으로 평가하는 반면,, 관여수준이 낮은 경우 옥외정치 광고를 부정적으로 평가하고 있었다. 또한 정당 선호도를 기준으로 정당 선호도가 낮은 집단과 정당 선호도가 높은 집단에 대해서 옥외정치 광고 유형별 인지 효과를 분석한 결과 유권자들의 정당 선호도에 따라 옥외정치 광고 유형별 인지 효과에 차이가 나타났다. 자신이 선호하는 정당에 대해서 낮은 선호 집단보다 정당에 높은 선호도를 보인 집단이 인지 효과가 더 높은 것으로 나타났다.
본 연구결과는 정치 관여도나 정당 선호도가 높을수록 후보자나 정당 그리고 선거관련 이슈에 대해서 보다 적극적으로 정보를 추구하고자 하는 반면, 정치에 대한 관여와 정당 선호가 낮을수록 이와 같은 행위자체를 거부하거나 정치 냉소주의로 표출될 가능성이 매우 높게 나타난다고 할 것이다.This Study of political involvement and a political part preference on the effects of outdoor political advertising. The research which sees the university student group in the object. Also the political involvement according to level divides in two groups. About outdoor political advertisement type by recognition effect two groups the difference appeared from the resultant card-style effect style advertisement which comparison analyzes a difference. The political involvement higher tendency of recognizing of name card-style political advertising of Cognitive effect. Students had higher recognition of political advertising positive value.
Political party preference in standard where the political party preference the low group and the high group. According to the political party preference of the resultant voters who analyze an outdoor political advertisement type by recognition effect by the difference appears in effect. The research result higher tendency student of political involvement and a political part preference on actively about election pertinent information.