본 연구에서는 매장 내에서 제품과 관련된 정보 및 시각적 요소를 동시에 전달하는 마케팅 도구인 POP (Point-of-Purchase) 광고물을 어떤 위치에 설치하는 것이 소비자의 높은 주목률을 얻을 수 있는지 파악하고자 하였다. 이에 따라 본 연구에서는 매장 내 4개의 위치 (제품 주변, 카운터 주변, 선반 주변, 출입문 주변)에 실제 캔 커피 음료의 POP 광고물을 설치하고 각 위치에 대한 반응을 편의점에서 구매를 하고 나오는 소비자 207명을 대상으로 설문을 통하여 파악하였다. 그 결과 매장 내 선반 주변에 설치된 POP 광고물의 주목도가 가장 높은 것으로 나타났으며 이번 실험에 이용한 캔 커피 음료의 매출 또한 POP 광고를 설치하기 전과 비교하여 설치 후에 증가한 것으로 나타났다. 이번 연구 결과를 통해 POP 광고가 구매 시점의 소비자에게 브랜드 선택을 유도할 수 있으며 설치 위치에 따른 POP 광고 효과의 차이를 파악할 수 있었다.This study investigated the effects of POP (Point-of-Purchase) advertising that provides information as well as visual elements about products in a store. For this objective, a total of 207 people who visited a convenience store participated in this study. They were asked about the effects of POP advertising by way of face-to-face interview. As a result, it was shown that more than 50% of the total respondents had not decided which brand(s) to buy before coming to the store. It was also shown that a POP advertisement located on a shelf was the most effective in terms of consumers’ attention. On the other hand, sales of test product were increased after the execution of POP advertising comparing with those of before the execution. This study showed that POP advertising plays a role of promotional tools that can lead consumers to make a choice of a certain brand at the time of purchase decision.