본 연구는 사인커뮤니케이션의 영향력 있는 매체로서 텔레비전 영상광고에 나타난 브랜드아파트의 영상 광고기호를 통해 각 업체들이 소비자들에게 형성하고자 했던 브랜드이미지를 알아보고 전략을 짚어보고자 했다. 또한 아파트 브랜드들의 광고영상을 기호학적으로 분석하여 그 의미를 발견하고 광고기호들이 어떠한 차이를 보이고 있는지를 분석하였다. 가장 인지도가 높은 네 개의 브랜드를 선정하여 시기에도 구분을 두어 2005년과 2007년의 가장 대표적인 텔레비전 광고를 분석대상으로 삼았다. 브랜드 아파트 자체의 광고기호 분석을 통해 구체적인 의미 작용 과정을 밝혀 보기 위해서 기호학적 분석틀을 적용한 결과, 브랜드 아파트의 경우 다양한 영상 기표와 음성기표가 브랜드 이미지를 형성하는데 중요하게 작용하였다. 그리고 광고기호는 주거 환경과 실내 첨단설비시스템을 제시하고자 할 때에는 이야기 구조 속에서 자연스럽게 표출되도록 구성되어 있었다. 또한 주거문화에 대한 관심이 증가하면서 브랜드 아파트 문화에 대한 강조를 통한 소비자 마케팅 전략이 등장하였음을 알 수 있었다.In This Paper, I have researched the apartment brand images on TV advertisement as sign communication. The aim of this research is examine the way how the advertisement sign constructed TV advertisement and affected apartment brand images. Semiotics is qualitative and useful tool in mass communication studies. In particular, I have focused on 4 apartment advertisement brand which were broad casted on TV from 2005 to 2007. This research finds that advertisement symbol of TV picture which can affect the consumer's awareness, images, and attitude about apartment brand. This semiotics approach finds out also corporations' purpose and strategies in housing marketing areas. Apartment corporations try very hard and cautious in making a sign to send their intended message to the consumer in effective way. Many sign and symbol which are word, sound, picture, and actress take advantage of marketing strategies on TV advertisement for making positive brand images.