디지털전환 문제는 지금까지의 미디어정책과는 근본적으로 다른, 대국민 홍보 또는 설득 차원에서 추진해야할 공공정책이다. 본 연구는 아직까지 디지털TV 대국민 홍보전담기구 조차 설립되지 않은 국내 현실에서 대국민 홍보의 중요성과 시급성을 환기시키기 위한 문제제기에서 비롯되었다. 디지털TV 전환정책 과정에서 대국민 홍보가 어떻게 진행되고 있는가를 OCED(2001)에서 제시하고 있는 3단계 소비자 패러다임을 적용하여 평가 분석하였다. 정보단계-협의단계-적극적 참여단계의 성공적 추진을 위해서는 대국민 홍보정책기구의 설립이 필요하며, 특히 4대 매체를 통한 홍보는 물론 옥외 미디어 홍보를 적극적으로 활용할 필요가 있다.This paper tried to explain that digital transition is a public policy that requires the responses of the public - the consumers. The central question consumers would ultimately want answered cleary is why digital switchover has to be compulsory. Korea announced a concrete date of analog switch off, set for December 31, 2012. However, as of February 2005, the prevalence of DTV sets in Korea is only 17.8%. As soon as possible, government has to explain to the public that digital switchover will, in the end, have to be compulsory and have an action plan to speed the digital television transition. OECD(2001) suggests that it is very important to consider three stages of the government-citizen relationships in policy-making cycle : Information, Consultation, and Active Participation
Considering these aspects, present Korean policy process of digital switchover shows the lack of efforts to get the public persuasion in all stage. During the left period, government should devise PR and communic
ation strategies using all media means including outdoor media.