본 연구는 0~36개월 영아의 전반적인 발달을 조기에 측정할 수 있는 영아선별진단도구 개발을 통해 교사와 부모가 영아의 발달 수준 및 영역별 장점과 취약점을 파악하여 장애위험군에 속한 영아를 조기에 선별하고 개별적인 교육을 계획, 실천하는데 활용될 수 있는 자료를 제공하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 관련 문헌고찰 및 국내외 검사도구를 분석하여 대근육 및 소근육 운동기술, 의사소통, 사회정서, 인지, 기본생활 영역으로 구성된 영아발달검사의 시안을 제작하고, 두 차례에 걸친 예비검사와 전문가의 자문을 통해 총 344문항의 최종 검사도구를 완성하였다. 본 진단도구의 문항양호도를 분석한 결과 문항들이 비교적 발달적 경향을 잘 반영하고 있으며, 높은 점수 집단과 낮은 점수 집단을 비교하였을 때 점수 차이가 유의한 것으로 나타나 문항변별도가 높았다. 또한 검사양호도를 살펴본 결과 각 영역별 문항의 내적 합치도가 .92~.99로 나타나 매우 만족할 만한 수준이었으며, 월령집단이 증가할수록 각 영역별 점수가 높아져 월령에 따른 발달적 차이를 잘 변별해주는 것으로 나타났다.This preliminary study aimed to develop a screening test for very young children (aged birth through 36months old) at risk. The development of major domains in development as well as items and criteria for each item was based on the analysis of related literature and instruments. A panel of experts in child development and special education examined the contents. A total of 344 items in six developmental domains including gross motor, fine motor, communication, social-emotional, cognition, self-help were selected for the preliminary scale. The preliminary scale was administered in a series of two pilot tests conducted in this study. The data was analyzed by item response distribution, item discrimination, and reliability as well as validity of the scale. Items indicating low item discrimination were deleted, and minor revisions were made to improve psychometric characteristics of the scale. The final version of the scale for use as a developmental screen test for young children at risk is valid in the future primary study.