최근에 나타나고 있는 세계화 논의의 공통된 특징은 그것이 무엇이든 다른 문화에 끌려가는 것이 되어서는 안 되며 우리 고유문화와 전통에 닿아 있어야 한다는 것이다. 전통적인 사회에서 인간이 하는 책임 있는 행위는 모두가 신화적인 모델, 즉 원형을 지니고 있다. 이에 본 논문에서는 엘리아데의 신화적 공간론을 바탕으로 중심의 상징개념을 원용(援用)하여, 고대건축공간에 표상된 한국적 신화원형 공간구조의 중심개념을 밝혀보려는데 그 목적이 있다. 말하자면 신화 속에 투영되어 있는 공간개념과 구조가 한국고대 공간조영 정신과 방법에 반영되어 있다고 보고, 사례를 통하여 간략하게 검증함으로서 고대건축에 내재해 있는 ‘중심’의 조영원리를 규명하고자 하는 것이다.
본 연구는 가장 보편적으로 전승되고 있는 건국시조신화로서 단군신화 및 주몽, 혁거세 신화를 대상으로, 선택한 신화에 투영된 공간개념이 건축공간에 어떤 형태로 나타나는지 분석하기 위해 신화시대에 건립된 한국고대 건축공간을 사례로 분석하였다. 이를 통해 신화적 공간개념이 건축공간에 어떻게 투영되어 있는지를 확인해 봄으로써, 한국적 원형공간관념의 한 면을 밝혀보려는데 의의가 있다.Recently appearing as the common feature in the debate on globalization, whatever it is that the slaughter should not be in a different culture and our unique culture and traditions is that it must touch. In traditional societies, where human activity is responsible for all myths in model, i.e., a prototype exists. In this paper, the center of Eliade’s mythic symbol of the modern view of space contains some serious problems, based on the concept of fighters in ancient Korean mythology. The concept of symbolized architectural space exists at the center of spatial archetype structures that are intended for robbery. To say that myth is reflected in the concept of space and structural space imaging of ancient Korea reports that the spirit is reflected, This is validated in a brief case study of how ancient architecture inherent in the ‘center’ clarifies the principle of contrast.
This study is most commonly inherited as the founding myth of Dangun and Jumong and the myth of Hyeokgeose, the founder, as the target, Theselected mythical concept of architectural space in a projected space is a form of time in which to analyze the myth of ancient architecture, built in South Korea, where this type of space is analyzed in this study. Mythic space through which the concept of architectural space and a method of verifying the projection by investigating one side of the Korean archetype space are investigated,