오늘날 잡지 매체는 끊임없는 변화를 통해 새로운 생존 전략을 꾀하고 있고, 그 한가운데 디지털 활용 전략이 자리 잡고 있다. 이와 같이 온라인 광고 시장의 급성장은 온라인 광고가 효과적인지에 대한 합리적인 근거를 제시해 줄 수 있는 체계적인 연구의 필요성을 인식시켰다.
최근 과학 기술의 발달로 아이트래커를 이용하여 예전에는 측정할 수 없었던 실제로 사용자가 광고를 주시하였는지에 대한 측정이 가능해졌다. 이에 본 연구는 아이트래커를 이용한 실험을 통해 온라인 패션 광고의 레이아웃 유형에 따른 시각 주의의 정도와 시선 이동을 밝히고자 한다.
이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 편의 표본추출법으로 온라인 패션 잡지 광고의 주요 타깃 층인 20-35세의 남녀로 실험 참여자를 선정하였다. 실험은 온라인 패션 잡지 광고 레이아웃 유형별로 6개로 나눈 후 아이트래킹 실험을 실시하였다.
연구 결과 패션 잡지 광고 레이아웃 유형에 따른 시각적 주의와 시선 이동을 살펴본 결과 레이아웃 유형에 따른 각각의 광고 구성 요소의 시각적 주의와 시선 이동은 유의미한 차이가 있음이 밝혀졌고, 각각의 구성 요소에 대한 체류시간, 최초 응시 시간, 재응시, 응시 시간, 응시 횟수에서도 유의미한 차이가 나타났다. 광고 레이아웃 유형 중에서 광고 여백이 없고 광고 이미지 크기가 큰 광고는 시각적 주의를 높이고 시의 이동에 긍정적인 영향을 미치는 결과를 보였기 때문에 광고 제작자는 이러한 광고를 제작하는 것이 광고 효과를 높이는데 도움이 될 것이라는 결론을 내릴 수 있다.Today's magazines are endeavoring new survival strategies based on the digital approach well as the endless change. It means that the online advertising market has developed rapidly. So, people are required the systemic research which can suggest the reasonable basis for the effect of the online advertising. That is, people want to know whether an user is interested in the advertising or not actually. The desire can be achieved by Eye-tracker applied the latest technology. And this study is aimed at showing the degree of the visual attention and eye movement by the experiment using Eye-tracker in online fashion advertisement layout pattern. We applied the convenience sampling that selected test participants based on men and women of 20-35 years who are mainly targeted for the online fashion magazine advertising. The result of study exam visual attention and eye movements by fashion magazine advertisement layout pattern and layout similar pattern group, for the visual attention and eye movement of each advertisement components followed fashion magazine advertisement showed meaningful difference as per layout pattern, and a meaningful difference was also showed from Dwell time, first fixation duration, revisit, fixation time and fixation count towards each advertisement components. The large-sized advertising without the blanks in layout types of the advertising are shown the positive result for all aspects to improve the visual attention and eye movements of the advertising. That is, if you are an ad-maker who want to heighten the dramatic effect, such advertising is the answer.