정약용의 철학에서 德 개념은 중요한 의미를 갖는다. 주자학 전통에서 德이란 인간 마음 안에 갖추어진 선천적 본성으로서 仁義禮智 四德을 의미했다. 따라서 덕을 함양하기 위한 공부도 자기 마음을 성찰하는 내성적 경향을 띠었다. 그러나 다산은 덕을 人倫 관계에서 구체적 실천을 통해서만 완성할 수 있는 윤리적 가치라고 생각했다. 仁 개념을 두 사람의 관계로 풀이했던 것처럼 다산은 덕의 의미도 두 사람 사이의 관계에서 실현되는 덕목이라고 보았다. 특히 『大學』의 明德 개념을 孝弟慈로 풀이하면서 모든 경전에 나온 德의 근본적 의미는 결국 孝弟라고 강조했다. 이처럼 덕 개념을 윤리적 실천의 결과로 이해했던 다산은 정치 역시 구체적 사업의 수행을 통해서만 실현 가능한 것이라고 보았다. 주자학자들이 정치가 개인의 심성 수양을 강조한 無爲政治論을 주장한 반면 다산이 적극적인 통치작용을 전제한 有爲政治論을 주장한 것도 바로 이 때문이다. 다산도 한 사람의 유학자로서 기본적으로 윤리[도덕]와 정치의 밀접한 연관성을 인정했지만 이 양자 사이의 간극도 결코 무시할 수 없었다. 그래서 정치를 위해 전통적으로 강조된 정치가의 자기수양[修己] 이 외에 人民을 통치하기 위한 정치적 차원의 행위를 보다 적극적으로 주장하게 되었다. 사실 이 쟁점에는 民의 지위와 성격에 대한 다산의 변화된 관점이 내재되어 있다. 정약용은 정치의 최종 목표를 德의 완전한 실현이라고 이해했기 때문에 덕 개념에 대한 다산의 독특한 입장은 그의 정치관을 형성하는 중요한 요인이 되었다고 볼 수 있다.The concept of virtue has an important meaning in the philosophy of Jeong Yak-Yong. The virtue had meant the four kinds of virtue, inuiyeji(仁義禮智) as innate human nature equipped in the heart of human beings in the tradition of Neo-Confucianism. Therefore studying to cultivate virtue had shown a introspective tendency to reflect on our own mind. However Tasan was thinking that the virtue is ethical value that can be completed only by the specific practice in human relations. He thought the virtue is a result of concrete practice between human relationship. Specially he explained the concept of myongdoeg(明德) of The Great Learning(大學) as hyojeija(孝弟慈) and emphasized the meaning of virtue is eventually hyojei(孝弟) through all scriptures. Tasan understood the politics can only be achieved only through the implementation of specific projects in this way. Tasan claimed the theory of politics Yuwi(有爲) is assumed to act governing aggressive, although the Neo-Confucianism had advocated the theory of politics Muwi(無爲) that emphasize the heart cultivation of individual politicians. He also acknowledged the close relationship of politics and ethics[Moral] basically as one of a Confucian scholar, but never ignore even the gap between the two. So on the one hand self-cultivation of politicians was emphasized traditionally for politicians, the other hand he argued that more aggressive act of political dimension is inevitable in order to govern the people. The perspective of Tasan on the status and character of the people was inherent in this issue. He thought the final goal of politics is the full realization of the virtue, so his perspective of virtue became an important factor in the formation of his political view.