사회과 교사는 사회과교육 실천의 주체이며 교사의 능력이 사회과 교육의 질을 좌우한다. 교사의 전문적 자질은 교사교육을 통해 육성되며 우수한 교사를 양성하는 것이 교사양성 교육기관의 주요 목적이다. 본 연구의 목적은 전국 사범대학의 2012년 교과 과정을 비교 고찰하면서 사회과 교사양성 교육과정의 특징을 분석하고 향후 과제를 탐색해보는 것이다. 전국적으로 중등 사회과교사 양성은 사범대학 사회과교육 전공학과, 일반대학의 비사범계 교직이수과정, 그리고 교육대학원의 사회과교육 전공과정을 통해 이루어지고 있다. 본 연구에서 전국 사범대학의 사회교육과 전공 교육과정을 분석해본 결과 다음과 같은 특징과 과제를 가지고 있다. 첫째, 전공 교과과정에서 사회과학 과목들이 사회과 교과교육 과목을 압도하고 있다. 그러나 과거에 비해 교과교육 과목이 늘어나고 있다. 둘째, 교과내용학 영역 내에서는 사회문화 영역이 많고 법 영역의 과목이 상대적으로 적게 개설되어 있다. 법 영역의 과목은 과거에 비해 지속적으로 증설되어왔다. 셋째, 교육실습 기간이 지나치게 짧아 현장 경험을 통해 전문성을 육성하는데 어려움이 있다. 교직과목의 현장적용 가능성을 높이고, 교육실습기간을 연장하여 현장교육의 내실화를 기해야 한다. 사회교사 양성기관이 교사의 전문성을 내실 있게 육성하기 위해서는 교과 내용과 연계된 교과교육학 과목의 추가적인 개발이 필요하다.The objective of the present study is to analyze the characteristics of the curricula for social studies teacher education in Korea and to seek directions for improvement of the curricula. The present study compared and analyzed the curricula of sixteen colleges of education through their course catalogues. Their curricula consist of courses in liberal arts, major studies, and ‘student teaching.’ Major courses provide prospective social studies teachers with courses in ‘social science content knowledge’ and ‘social studies education’ (teaching of social studies).
The results of this study are as follows. First, major courses in social studies education departments focus on ‘social science content’ knowledge, such as: political science, economics, sociology, anthropology, and law. Thus, more courses in ‘social studies education’ should be developed and offered. Second, among the courses in content knowledge, courses in Society & Culture prevail and courses in law are offered less. Third, the duration of the student teaching practicums is too short. The period should be extended in order to enhance the student teachers' competencies as future teachers.