본 연구는 소셜커머스에서 소비자의 구매 의사결정을 촉진하기 위하여 흔히 사용하고 있는 희소성메시지에 대한 소비자의 시각적 정보처리가 어떠한지를 밝히고자 한다. 구체적으로 소비자의 시선이동에 대한 분석을 통해 실증적으로 검증함으로써 희소성 메시지의 효과에 대한 설명력을 높이고자 한다.
본 연구의 연구방법은 다음과 같다.
편의 표본 추출법에 의하여 서울 소재 대학교 여대생 및 여자 대학원생 20명을 대상으로 소셜커머스의 희소성메시지가 소비자의 시각적 정보처리에 미치는 영향에 관한 합리적인 근거를 제시해 줄 수 있는 아이트래킹 실험을 실시하였다. 그리고 컨텍스추얼 인콰이어리(Contextual Inquiry)를 이용하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. 시간제한 메시지가 수량한정 메시지에 비하여 소비자의 긍정적인 구매의도를 이끌어내는데 더 효과적이며, 소셜커머스 구매상황에서 소비자들은 희소성메시지에 의한 구매압박으로 인하여 다양한 정보수집을 할 여유가 없고 의사결정을 신속하게 처리하게 되는 것으로 나타났다. 따라서 희소성메시지를 효율적으로 사용한다면 소비자의 구매의도를 높일 수 있으나 지나치게 사용하면 구매를 포기할 수 있으니 적절한 사용이 요구된다.The purpose of this study is on the verification of the process of consumers' visual information treateraent in therms of messages of scarcity freguently used in promoting consumers' decision making on purchasing in Social Commerce.
To be specific, through the analysis on consumers' eye movements, which was substantially verified, it was tried to increase the effect of the accuraey of argument on message of scarcity.
The method of research in this study is states below; Based on Convernience sampling, eye tracking experiments to suggest effective evidences in terms of the influence on consumers' visual information processing by scarcity messages Social Commerces were performed and targets for the experiments were 20 member of female students in BA and MA courses in universities, Seoul. Contextual inquiry was adapted as well.
To summarize the result of this study, time-limit messages were more effective thus quanting-limit messages to generate consumers' positive purchasing intention, consumers tent to make decision as fast as possible since they did not have sufficient time to collect variety of data on products due to the pressure of scarcity messages.
Thus, if the scarcity message might be used dfficiently, consumers' purchasing intention could be increased. However, appropriate usages should be needed since consumers would fine up purchasing when the message might be used too much.