최근 다양한 색채를 전략화하는 화장품 브랜드샵의 출현이 증가함을 주목할 수 있다. 2010년 조사에 의하면, 명동 상권 화장품 브랜드샵의 경우, 2년 전과 비교해 두 배가 훨씬 넘는 60개 매장이 운영 중이며 이는 계속 증가추세에 있는 것으로 나타났다. 그러나 이러한 치열한 경쟁구도 속에 이들 화장품 브랜드샵은 특성상 목표 소비자의 정서에 호소하는 차별화된 브랜드 전략이 요구되고 있다.
본 연구는 각 브랜드 컨셉이 BI 색채와 각 매장의 파사드의 구성 색채와 일관되게 형성되어야 브랜드 아이덴티티를 일반 소비자들에게 효과적으로 전달할 수 있다는 전제하에, 화장품 브랜드샵의 브랜드 아이덴티티(BI) 색채와 이들이 적용된 매장의 파사드 입면의 환경색채를 조사, 비교하고, 이들의 각 이미지 어휘를 도출하여 브랜드 컨셉과의 관계를 분석하고자 한다. 연구 결과, 화장품의 브랜드 컨셉의 경우, 자연, 건강의 순으로 우세하게 나타나고 있었다. 전반적인 BI 색채의 경우, R과 P 계열의 색이 우세하게 사용되어, 여성적 감성에 호소하려는 색채마케팅 경향을 알 수 있었다. 파사드의 경우, 일반적으로 BI색상을 적절히 반영하고 있는 것으로 나타났으나 전혀 다른 계열의 색을 도입하는 경우도 일부 나타났으며, 이의 평균 명도는 BI 색보다 약간 높게, 평균채도는 약간 낮게 나타나, 환경색인만큼 강도를 낮춰 적용하는 경향을 보이고 있었다. 이미지 어휘분석의 경우, BI와 파사드의 색채 이미지 어휘가 연계성을 보이는 경우가 평균정도 나타나고 있으나, 브랜드 컨셉과 연계성을 가지는 부분은 다소 소극적인 것으로 나타났다. 색채 마케팅이 중요한 전략이 될 수 있는 화장픔 브랜드샵의 경우, 브랜드 컨셉을 반영할 수 있는 색채들을 사용하여, BI와 파사드 색채 이미지의 일관성을 가짐으로써 브랜드 컨셉에 호응하는 타겟 고객층에게 보다 효과적인 브랜드 이미지 구축과 전달이 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.Recently, the market of cosmetic brand shop representing various color strategies has been rapidly expanded. The number of cosmetic brand shop in Myoung-dong is sixty, which is over twice as many as that of the year before last, and it is continuously increasing, according to a report by Hana Financial Institute in 2010. It said that they might need their own peculiar brand strategies appealing to the target consumers in order to survive in their severely competitive market.
Therefore, this study is designed to find out the relation among brand concepts, BI colors and facade colors of each brand shop in terms of composition and image vocabulary of color, on the assumption that impressive brand identity, easily communicated to the consumers can be achieved by a consistency among the brand concept, BI color and facade color, a main image of each shop. For this study, 15 cosmetic brand shop in Myoung-dong were selected for investigating brand concepts, BI colors and facade colors, and analysis comparing the image vocabularies between BI colors and facade colors by color image scale from IRI(Image Research Institute) was carried out.
As the result, brand concepts related to ‘nature’ or ‘health’ were dominated, and hues of red or purple appeared highly frequent, which showing the characteristics of cosmetic areas related with women. In terms of image vocabulary, the consistency among the three categories appeared as low, and it means that brand shops need to consider the more positive strategies in bringing BI colors to facades of brand shops.