이 논문은 ‘추리역사드라마’ <별순검> 시즌1에 나타난 장르적, 시각적 욕망에 대해 살펴보았다. 이 글은 드라마 <별순검>이 ‘추리’+‘역사’+‘드라마’라는 세 층위의 결합이라는 점에 주목했다. <별순검>은 궁중 암투라는 기존의 사극 문법을 지양하고 현대적인 감각의 추리 서사를 선보였다. ‘추리’와 ‘역사’는 모순적 개념이기보다는 유사성을 지닌 개념이라 할 수 있다. ‘추리’와 ‘역사’의 시선은 모두 현재 벌어진 사건의 ‘기원’, 즉 사건의 원인이 되는 ‘과거’로 향해 있기 때문이다. 이러한 공통점은, ‘과거’를 ‘현재’에 복원시키려고 하는 ‘재현(再現)’의 욕망을 내포하고 있다. 드라마 <별순검>은 움베르토 에코의 <장미의 이름>, 미국 수사 드라마 , 그리고 조선 시대 법의학서 '증수무원록'의 검시(檢屍) 방법을 모델로 택하였다. 케이 TV의 ‘추리역사드라마’물의 기획 의도는 한결같이 ‘과거’의 사건이나 상황이 ‘현재’에도 반복되고 있음을, 그리고 미국 드라마와 일본 드라마의 완성도에 다다르고 싶은 욕망을 애써 강조하고 있다. <별순검>은 미국 드라마 , 조선시대 법의학서 '증수무원록', 그리고 1896년의 대한제국이라는 매개항을 참조하고 있다. <별순검>은 이 세 층위의 ‘참조’를 통하여 2007년 방영 당시의 민족적 욕망을 재현하고 있다. 이 논문은 ‘패스트 모션 시퀀스(fast motion sequence)’와 ‘프레임(frame) 분할 장면’을 중심으로 카메라의 욕망을 분석하였다. 전자는 ‘비밀, 기원, 은밀함’을 드러내 보이고자 하는 시각적 욕망의 결과이다. ‘프레임 분할 장면’은 <별순검>의 서사 과정에서, ‘원인’을 규명해 주는 근거로서의 시신(屍身)과 증거물에 대한 ‘별순검’들의 시각욕망과 유사하다. <별순검>은 를 한국식으로 해석하면서 동시에 1896년의 ‘과거’를 ‘현대식’으로 번역/재현한다. 이때 <별순검>이 를 번역/재현하는 과정과 함께 ‘1896년의 대한제국’이라는 과거도 현재로 번역/재현되고 있음에 주목할 필요가 있다. <별순검>이 전개하고 있는 식의 추리서사와 1896년의 현재적 해석은 마치 상품/화폐가 ‘교환’됨으로써 의미와 가치를 발생시키는 과정을 상상하게 만든다.This paper aims to examine the desire of the genre in season 1, a genre of mystery, historical drama, We take notice of the fact that season 1 is composed of three layers, 'inference, history, and drama'. Generally, the historical dramas showed the jealousy and love triangle among King, Queen and king's concubines, and the enmities among King and vassal within the palace. season 1, however, arouses an unusual interest by applying a contemporary detective narrative on the existing historical drama frame. We also note that the 'detective story' has much to do with history n . This means that the detective’s view has something in common with the historian’s view: that is, the work to reconstruct the present from the past. In a similar vein, it is considered that the detective story and history as an activity that inquire and analyze the past, and arrange the past in the present. is a work stimulated by of an American TV drama. Especially, the drama represents a feeling of national anxiety of 21st century by using material for late in the 19th century in an indirect way. and talks about the period of 1896 in the Korean Empire referring to of American tv drama. There is no difference in the technic of camera, process of arresting the criminal, dramatic functions between two dramas translated the 'past' into the 'present'. It leaves the symptom of feticism or visual schizophrenia catching a glimpse of spectacles of Korean Empire in 1896. Especially this paper takes note of the 'fast motion sequence' and 'split screen effects' The former means the camera technic of running the film quickly which is a expression of visual desire for showing secret and origin and covertness. The latter means that the eyes of symbolize the desire of camera of Crime Scene Investigation. In the same vein, it is said that is a object which can be understood as ''representation≒commodity". The drama translates into Korean mood and translate the past into the present. What's truly remarkable about the drama is that the drama otherizes the past of 1896 in Korean Empire.