최근 매스미디어를 통한 제품 광고나 매스 마케팅 기법 대신, 기업평판을 높이기 위한 기업의 마케팅도구로서 기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility: CSR)이 주목받고 있으며 그 일환이라고 할 수 있는 기업 메세나(Mecenat) 활동 역시 활발해지고 있다. 이 연구는 기업메세나 활동의 유형과 기업 평판의 관계를 고찰하고 기업의 사회적 책임(CSR)과 기업동일시의 매개효과를 검증하여 기업메세나유형에 대한 인식이 기업의 사회적 책임이나 동일시를 통해 기업평판에 영향을 미치는지 그 인과관계를 밝히고자 했다. 연구 결과 기업메세나활동의 유형은 기업 평판에 유의미한 영향을 미치는 것으로 드러났으며, 특히 자체기획은 협찬 및 후원에 비해 매우 유의미한 효과를 보인 것으로 나타났다. 또한 연구모형의 검증 결과 기업의 사회적 책임과 기업 동일시는 메세나 활동과 기업평판에 있어 매개효과를 거두고 있음이 검증되었다. 이러한 결과는 기업이 자체적으로 기획하고 지속적으로 수행하는 기업메세나 활동이 기업 평판을 고양시키는 매우 효과적인 접근이라는 것을 보여준다.There was a large increase of Mécénat(supporting culture&arts) activities recently, and it has been growing rapidly so far. Instead of traditional advertising focusing on product benefits, marketer and scholars are drawing attention to CSR(corporate social responsibility) activities as promotional tools for enhancing corporate reputation. This purpose of this study was to find the link between Mécénat and corporate reputation and verify the mediation effect of Corporate Social Responsibility(CSR) and corporate identification. This study established four research hypothesis that looked into the relationship between Mécénat and reputation and mediation effect of the CSR and corporate identification. Then 343 surveys were conducted and analyzed from university students in the Seoul and Daejeon. As a result, It was conformed that The typology of Mécénat affected the corporate reputation. Especially, internal project had a very significant effect on the reputation. And the mediation effect of CSR and identification between Mécénat and reputation was verified. Consequently, this Results showed that the corporations internally direct and continue the Mécénat activities was identified as the most effective approach for enhancing corporate reputation.