사회 네트워크는 기업 경쟁력의 원천인 지식 확산과 학습에 중요한 역할을 한다. 기존의 연구에 따르면 사회 네트워크를 통한 지식 확산은 직무 만족과 성과의 향상에 기여한다. 그러나 사회 네트워크에 의존한 지식 학습은 오히려 우수한 지식의 확산을 어렵게 해 조직 전체의 성과를 낮출 수 있다고 지적하는 연구도 있다. 이런 상반된 입장에 대해 이후 연구는 사회 네트워크가 지식 확산과 조직성과에 미치는 영향에 초점을 맞추어 수행되었다. 그러나 과거의 연구는 네트워크 구성원의 수가 늘어남에 따라 지식전달의 상호작용에 대한 분석의 복잡성이 증가하여 소수로 구성된 사회 네트워크 구조나 특정한 네트워크 구조에 대한 분석으로 제한되는 경우가 많았다. 따라서 본 연구는 다수의 개인들로 구성되어 있는 다양한 사회 네트워크 구조 하에서 기업의 정보시스템을 통한 지식 학습과 사회 네트워크를 통한 개인 간의 지식 학습의 과정을 도입하여 조직 전체의 학습 성과를 분석하였다. 본 연구는 사회 네트워크의 구조와 더불어 지식 학습의 비용에 따라서 지식 확산과 학습 성과에 미치는 영향이 달라짐을 보였다.Social network plays an essential role of knowledge diffusion and learning as a source for a firm's competitiveness. According to some of prior studies, it is noted that knowledge diffusion through social network contributes job satisfaction and improvements in performance. In other studies, it is suggested that social network hinders the best practice from being disseminated through the entire organization, thereby lowering organizational performance. Following studies have focused on how social network affects knowledge transmission and its contribution to a performance increase. However, those are confined to studies about small sized social network due to the increase in analytical complexity caused by a large number of interacting individuals. Therefore, this study conducts a computer simulation analysis of how a large social network works in knowledge diffusion and its influence on performance by accommodating the process of learning both from the knowledge management system and from individuals within a firm. This study showed that social network structure as well as learning costs have diverse influences on learning performance.