본 논문은 국내의 사회통합정책과 이민자 사회통합프로그램 운영 실제에서 제기되는 쟁점을 도출하고 그에 따른 대안을 제시하는데 목적을 두고 있다. 첫째, 이민자 사회통합의 개념과 우리나라 실정에 부응한 사회통합 정책은 무엇인가? 둘째, 이민자 사회통합프로그램 도입배경은 무엇인가? 셋째, 사회통합프로그램의 실제적인 내용은 무엇인가? 넷째, 사회통합프로그램의 효율적 운영을 위한 대책으로는 어떠한 점들이 있는가? 이 연구는 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 상호존중 및 문화적 다양성을 제고한 사회통합의 인식, 사회통합프로그램 정착을 위한 평등한 교육기회 제공, 다문화사회전문가 인프라 확충, 이민자 대상 실시하는 언어․문화교육외 직업교육 병행 및 인턴십제 도입, 사전평가시 구술시험 실시, 수료증명서의 어학증명서로의 활용방안, 거버넌스 구축과 통합정보관리시스템 도입, 시민교육 및 행복드림 프로그램 활성화 방안 등의 대안을 제시하였다.This paper focuses on the status and problem of social integration policy for immigrants in Korea and reviews on the social integration program managing in educational organization for immigrants. According to an analysis, serious problems derliving from an increasing number of foreigners, specially financial burden, increase of crime and unempolyment rate as well as expenses of social welfare in local government have been assessed. Therefore, korean government try to formulate and implement policies for improving social unity through adequate education policy, cultural and educational policy for immigrants. Therefore, this paper has discussed on the educational experience of social integration program for immigrants and then suggested prerequisite conditions in order to provide a this program. To make this social integration program success, a long-term strategy of the local government is needed. The citizen shall get in contact with foreigners to facilitate integration. Immigrants should adapt to social integration program, accordingly.