정부 부문에 있어 성과관리의 개념은 투입 중심의 공급자중심 구조에서 벗어나 산출 통제와 같은 결과 중심적 방향으로 전환하고 성과측정을 통해 의도한 목표 및 실질적 효과를 도출하는데 관심을 갖고 있으며, 관리과정 전반에 대한 자율성과 책임을 중시한다. 특히 정부부문에서 성과에 대한 관심이 주된 이슈로 등장하면서 법제도적으로 성과를 공공부문에 수용하기 위한 노력이 강조되고 있는데, 국가재정법, 정부업무평가기본법, 지방재정법 등은 성과관리를 구체화하고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 지방자치단체의 성과관리 추진체계에 대한 문제점 및 발전방안을 고찰하였으며, 특히 대전시 사례를 중심으로 분석하였다. 대전시 성과관리의 추진주체는 성과담당 부서에 한정되어 있으며, 사업예산별 성과관리제도가 부각되고 있는 시점에서 아직 성과담당 부서(정책기획관)와 예산담당 부서(예산담당관)의 연계가 미흡한 것으로 평가되었다. 특히 결과중심적 성과관리를 위해서는 성과급 및 성과평가 결과가 인사부서(운영지원과), 시민옴부즈만, 자체감사담당 부서(감사)와 연계될 필요가 있다.One of the most distinctive characteristics that has occurred in the local government system is that quite a few of local governments faces a common urgent change which requires a managerial ability to actively cope with the result-oriented performance. This study investigates the present performance management system of the Korean local government especially with emphasis on Daejeon Metropolitan City. From the span of performance management, it is necessary for all organizational members to reengineer the present system; client-oriented input, establishment of performance index related to organizational objectives, monitoring the throughput, support from the top, civil participation for evaluation, open of performance results, resonable financial and personnel incentives. Also, in respect to depth of performance, it is necessary for the top manager to actively push ahead with the system. it is recommended to improve the poor present performance management system(measuring, incorporating, using). Finally, performance and budget should be interrelated with systemic performance management.